اکسیوس: مورا پیشنهاد جدیدی از ایالات متحده به ایران نداد

[ad_1]

خبرگزاری اکسیوس به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که معاون وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا در سفر خود به تهران پیامی از آمریکا به ایران نیاورد.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری اکسیوس روز چهارشنبه در خبری نوشت که به گفته مقامات دولت بایدن، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده این اتحادیه در مذاکرات وین، پیشنهاد جدیدی از سوی آمریکا به ایران ارائه نکرده است.

یک مقام ارشد آمریکایی به آکسیوس گفت که دولت بایدن امیدوار است ایران نیاز به حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی آمریکا را کاهش دهد و پیش‌نویس توافقی را امضا کند که در وین امضا می‌شود.

مذاکرات در وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال 2021 برای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، به دنبال برخی تحولات بین‌المللی اخیر از جمله حمله به روسیه در اوکراین و مناقشه تهران-واشنگتن بر سر برخی از مذاکرات انجام شده است. مسائل باقی مانده مذاکرات تا اطلاع ثانوی متوقف می شود.

در همین راستا، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اخبار منتشر شده مبنی بر سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر، گفت: رفع مذاکرات. تحریم‌ها علیه ایران و احیای برجام بین طرف‌های مذاکره تا به امروز بدون وقفه ادامه داشته است. توقفی در وین وجود داشت، اما تبادل پیام از طریق هماهنگ کننده گفتگو صورت گرفت. بازدید آقای مانند تهران این هفته پس از تماس تلفنی اخیر بین آقای. امیر عبداللهیان و آقای بورل. این بدان معنا نیست که پیام جدیدی پس از قطع شدن آنها وجود خواهد داشت. به طور مرتب از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات بین ایران و آمریکا پیام رد و بدل می شود.

خطیب زاده با بیان اینکه به پیشنهاد آقای بورل و با استقبال امیرعبداللهیان باید ملاقات حضوری صورت گیرد، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری مذاکره کننده ارشد دیدار خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین. دستور کار مذاکرات تهران روشن است و امیدواریم بعد از این مذاکرات بتوانیم نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اشتباه آمریکا در انجام تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم، گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که علی‌رغم اقدامات ضد دیپلماتیک گاه در سنا و سنای آمریکا، همچنان به گفت‌وگوها در مسیر درست ادامه می‌دهیم. کنگره ایران و 1+4 به مسیر دیپلماتیک و دستیابی به یک توافق خوب، پایدار و معتبر متعهد هستند.

خطیب زاده تاکید کرد: اگر آمریکا هم اکنون تصمیم لازم را بگیرد و آنچه را که از حقوق و جیب مردم ایران گرفته است، برگرداند، حقوق از دست رفته مردم ایران را می پذیرد و به آن احترام می گذارد، ما می توانیم فردای آن روز به وین بازگردیم. بازگشت مورا و حمله به معامله.”

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *