پیشنهاد تشکیل کمیته عالی تسهیلات برای توسعه دیپلماسی علمی

[ad_1]

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه اقتدار علمی پیش شرط ورود ما به عرصه بین المللی است، پیشنهاد تشکیل کمیته عالی تسهیلات، اجرایی و سیاست گذاری با محوریت وزارت امور خارجه را مطرح کرد.

به گزارش ایسناعلیرضا زالی در نشست تخصصی دیپلماسی علم و فناوری؛ فرصت ها، چالش ها و راهکارهایی که هم اکنون در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در سال 92 برای اولین بار موضوع دیپلماسی علمی را مطرح کردند، گفت: توسعه دیپلماسی علمی باید با سه شرط تفاهم ادامه یابد. ، دانش و توجه

وی با تاکید بر اینکه شفقت ملی با تحمل کرونا انجام می‌شود، گفت: در بحران کرونا، شفقت جهانی شکل گرفته و لازم است؛ قدر این شفقت بین‌المللی را بدانیم؛ زیرا دل‌ها در سایه تلخی‌های کرونا به هم پیوسته است.

زالی با تاکید بر لزوم توسعه دیپلماسی علمی، تاکید کرد: دیپلماسی علمی باید زیر نظر دیپلماسی عمومی به رسمیت شناخته شود و برای این موضوع باید مسیر جدیدی را بسازیم و دوباره مهندسی کنیم. در این راستا نیازمند انتقال فعالیت های دانش به دانشگاه ها هستیم و فعالیت های اجرایی بر عهده وزارت امور خارجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مهمترین دستاورد دیپلماسی علمی را دستیابی به قدرت نرم دانست و ادامه داد: با دانشگاه بین المللی قدرت نرم دست یافتنی است.

وی با بیان اینکه علیرغم همه بحران های اقتصادی، بورسیه اراسموس 3 میلیون یورویی همچنان در دسترس است، افزود: کمیته عالی تسهیلات، اجرایی و سیاست گذاری باید با محوریت وزارت امور خارجه با حضور وزیران تشکیل شود. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری.

زالی در خصوص راه اندازی بخش دانشگاهی در سفارتخانه ها گفت: اقدامی که در حال حاضر از سوی نهادهای فرهنگی سفارتخانه های ایران انجام می شود مربوط به حوزه دانشگاهی نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه دانشگاهی که رشد نکند می تواند در زمینه بین المللی شدن برتر باشد، خاطرنشان کرد: در قانون برنامه هفتم توسعه باید بین المللی شدن و استقلال دانشگاه ها را با هم نگاه کنیم. همچنین ایجاد مرجعیت علمی پیش شرط ورود ما به عرصه بین المللی است که بر عهده دانشگاه هاست.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *