کار شعبه ای؛ بهترین راه مقابله با سرمای درختان گردوی خرمدره

[ad_1]

ایسنا/ زنجان مدیر جهادکشاورزی خرمدره گفت: شاخه درختان گردو تنها راه مقابله با سرما و جلوگیری از کاهش تولید این محصول در خرمدره است.

علی محمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه کارگاه آموزشی تکثیر درختان گردو با حضور جمعی از باغداران در منطقه کشت و صنعت دشت خرمدره برگزار شد، گفت: در این کارگاه باغداران با انواع مختلف باغداران روش های پیوند و سمپاشی و جایگزینی تاج درختان گردو را می شناسند.

وی با بیان اینکه طرح انشعاب یکی از عملیات بهسازی و نوسازی باغات گردو در استان است، ادامه داد: از طریق این طرح علاوه بر اصلاح و جایگزینی تاج درختان نامرغوب و کم بازده، افزایش عملکرد نیز افزایش می یابد. در نظر گرفته شده است که در نهایت سودمند است.” کشاورزان.

محمدی با بیان اینکه در این طرح از ارقام دیربرگ چندلر، هارتلی، فرانکت و … جایگزین ارقام بومی استفاده شد، افزود: شهرستان خرمدره یکی از اولین قطب های تولید گردو در استان بود، اما اکثر ارقام گردو نسبت به محلی به همین دلیل هر ساله شاهد خسارت سرمازدگی بهاره به درختان گردو در شهرستان هستیم که برای کشاورزان منطقه زیان آور است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تکثیر درختان گردو از نظر اقتصادی بسیار حائز اهمیت است، گفت: تکثیر باغات گردو بازارپسندی محصولات را افزایش می دهد و زمینه صادرات این محصول به شهرستان را فراهم می کند.

وی خاطرنشان می کند: علاوه بر عملکرد بالا در هکتار، افزایش کیفیت و از همه مهمتر رفع خطر سرمازدگی در اواخر بهار از فواید سرشاخه های گردو و میوه های کهنه گردو است. .

به گزارش ایسنا، استان زنجان یکی از 9 استان برتر در زمینه تولید گردو و بزرگترین باغ گردوی خاورمیانه با وسعت 200 هکتار در شهرستان خرمدره و مجتمع کشت و صنعت است.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *