سیستم مینی چیلر اوپراتور و نحوه عملکرد آن

سیستم مینی چیلر و نحوه عملکرد آن
اواپراتور صفحه ای, اواپراتور صفحه ای یخچال, اواپراتور صفحه ای دانفوس, اواپراتور صفحه ای چیست, اواپراتور صفحه ای دو مداره, اواپراتور صفحه ای کوچک, قیمت اواپراتور صفحه ای یخچال, قیمت اواپراتور صفحه ای, انواع اواپراتور صفحه ای, اواپراتور صفحه ای ایرانی, اواپراتور صفحه ای چیلر, خرید اواپراتور صفحه ای, فن اواپراتور

قیمت اواپراتور نیز در نهایت به این عوامل بستگی دارد. نحوه انتخاب اواپراتور به این جدول محدود نمی شود و با توجه به ظرفیت مورد نیاز، اواپراتورها طراحی و تولید می شوند و همانطور که گفته شد به علت گستره کاربرد، ویژگی های منحصر به فرد مورد نیاز، متغیرهای موجود در جدول و …

نحوه انتخاب اواپراتور از روی آن مشخص بوده و با انجام محاسبات و تعیین پارامترهای مورد نیاز می توان یکی از این مدل ها را به عنوان مدل استاندارد انتخاب نمود و در صورت نیاز اواپراتوری با ویژگی های منحصر به فرد و ما بین این مدل ها را نیز طراحی و تولید کرد.

اما باید بدانید که وظیفه تمام عملیات چگالش بر دوش کندانسور نیست و نقش کمپرسور به عنوان فشرده کننده مولکول های مبرد باید در نظر گرفته شود.

اواپراتور نامناسب دست دوم ، متریال کویل ، کیفیت فن های مورد استفاده ، مهمتر از همه مساحت سطح تبادل حرارت که متاسفانه دیده می شود از عدم آگاهی مصرف کننده سوء استفاده می شود و سطح تبادلی جنس خریداری شده کمتر مقدار ذکر شده توسط فروشنده می باشد .

می تواند بین ماده مبرد و هوا و یا بین ماده مبرد و مایع مانند آب تبادل حرارت انجام شود.

به همین صورت دو جریان در مجاورت یکدیگر قرار گرفته و بدون اینکه تماس فیزیکی و مستقیم داشته باشند و بدون ترکیب شدن، باعث انتقال گرما می شوند و تبادل حرارت انجام می شود.

در ساختمان این دو دستگاه از لحاظ فیزیکی شباهت های زیادی وجود دارد اما نوع عملکرد دستگاه ها با یکدیگر متفاوت است.

در ضمن این ماده هیچ گونه تماس فیزیکی مستقیمی با هم ندارند. به این صورت که در کندانسور ماده مبرد در حالت گاز وجود دارد و با فشار و حرارت بالا درون دستگاه در جریان است.

یکی از ویژگی های دارای اهمیت این محصول جنس آن است که از استنلس استیل SS 316 ساخته شده که مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، دمای بالا، ضربه و سایش دارد و همچنین با دوام می باشد.

در این نوع اواپراتور در اصفهان سطح تماس بیشتری بین مایع و مبرد وجود دارد که همین مساله باعث افزایش راندمان کاری می شود.

چیلرها در صنایع جهت خنک کاری ماشین آلات، مواد و محصولات و در تهویه مطبوع جهت خنک کردن هوای عبور از فن کویل و یا هواساز میباشد.

کندانسور چیلرهای آبی که در صنعت تهویه مطبوع ایران استفاده می شوند سال هاست که از نوع پوسته و لوله shell & tube میباشند.

به علت مجاورت گاز با لوله های مسی حاوی آب خنک، گاز به مایع تبدیل می شود. کندانسور همان گونه که در سیکل تراکمی تبخیری گفته شد کمپرسور گاز داغ تحت فشار را به سمت دستگاهی به نام کندانسور هدایت می کند که در آن مبرد تبدیل به مایع می گردد.

در جدول انتخاب اواپراتور (از نوع فن دار یا هوا خنک) ۵ مدل کلی از آنها با نام های ۵EN تا ۵EK نام گذاری شده اند که مدار مارپیچی ورود و خروج سیال از آن در ۴ مدل که در شکل زیر نشان داده شده است، وجود دارد.

از جمله با کیفیت ترین کمپرسور های دو مرحله ای کمپرسور دو مرحله ای فراسکلد در بازار ایران را می توان نام برد.

طراحی بسیار ساده ای در اواپراتور لوله ای وجود دارد و جزو ساده ترین مدل ها در بین انواع مختلف اواپراتور در اصفهان می باشد.

به عنوان راهنمای اولیه جهت خرید اواپراتور ، در این متن نمونه ای از کاتالوگ اواپراتور پوسته و لوله و نمونه ای از جدول انتخاب اواپراتور فن دار را ارائه نموده ایم.

یک سیال به عنوان مثال آب، از یک طرف وارد می شود و از لوله ها عبور می کند و از طرف دیگر خارج می شود.

قبل از اقدام به خرید اواپراتور و سایر مبدل های حرارتی می توان از این جداول به عنوان راهنمای اولیه استفاده نمود.

با انتخاب اواپراتور سردخانه در واقع یک مبدل حرارتی تبریدی را برگزیدیم که مایع مبرد را در دمای کمتر از محیط تبخیر می کند.

وزن خالص و وزن آبگیری آنها نسبت به نوع پوسته لوله ای به مراتب کمتر است. سیستمهای سرمایشیای که در ایران استفاده میشوند، در نقاط مختلف متفاوت اند از جمله این سیستمها که عمدتا در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب و هوای گرم و مرطوب استفاده میشوند، کولر گازی است.

به همین دلیل است که به این نوع چیلر، چیلر جذبی می گویند. در سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز ، اطلاعات انواع اواپراتور هپاکو با گارانتی اصلی جهت برخورداری شما عزیزان از حس خوب خرید بهینه و هوشمند ارائه گردیده است.

ناگفته نماند که اواپراتور صفحه ای یکپارچه هپاکو مدل HPE-30 دارای 2 سال گارانتی بوده و به مدت 10 سال خدمات پس از فروش دارد.

اواپراتور صفحه ای یکپارچه هپاکو مدل HPE-200 از جمله مبدل های حرارتی صفحه ای یکپارچه (Brazed) آب به گاز شرکت هپاکو می باشد.

هردو مبدل حرارتی هستند . کندانسورها وسایل انتقال حرارت یا مبدل حرارتی می باشند که در آنها حرارت بخار مبرد داغ از طریق سطوح لوله ها به عامل تقطیر (در چیلرهای آبی آب برج خنک کننده عامل تقطیر است) منتقل شده و در اثر آن بخار مبرد ابتدا تا دمای اشباع سرد و سپس به مایع تبدیل می شود.

برای خرید اواپرتور در اصفهان ابتدا از مشاوره های تخصصی که توسط صنایع برودتی نوری انجام می شود بهره مند شوید.

برای حفظ فاصله بین لولهها و مغشوش کردن جریان آب داخل پوسته از صفحههایی بنام بافل استفاده میشود که در فواصل طولی معین قرار میگیرند.

شرکت های تولید کننده فاصله های متفاوتی را بای فین های دستگاه های خود در موارد متفاوت در نظر می گیرند .

بدین ترتیب مبرد مایع در اواپراتور بر اثر جذب حرارت، تبخیر شده و از فاز مایع به فاز گاز تبدیل می شود، به همین دلیل به اواپراتور، تبخیر کننده نیز می گویند.

در چیلر آب خنک، کارکرد برج خنک کننده بر اساس سرمایش تبخیری می باشد. سیالی که برای اواپراتور در اصفهان در نظر گرفته شده است، بر اساس طراحی های متفاوت انتخاب میشود.

تماس این صفحه ها به صورت مستقیم با یکدیگر، سبب می شود ماده مبرد گرمای سیالی که از دو صفحه کناری می گذرد را دریافت کند و به این ترتیب سیال حرارت خود را از دست داده و خنک می شود.

به این معنی که تجهیزات دیگری که در سیکل تبرید استفاده می شوند از چه نوع تجهیزاتی هستند و بر اساس آنها اواپراتور مورد نظر شما بر اساس نیاز سیستم برودتی شما انتخاب می شود.

برای انتخاب اواپراتور مناسب شما باید اطلاعات کافی در زمینه دیگر تجهیزات برودتی داشته باشید و به شما پیشنهاد میکنیم که به صفحه کندانسور مراجعه نمایید تا با آن آشنا شوید.

اواپراتور انتخاب شده برای هر کاربرد خاص باید ظرفیت انتقال حرارت کافی برای تبخیر مبرد به منظور جذب حرارت با شدت لازم را داشته باشد تا در شرایط طراحی بتواند سرمای لازم راايجاد نماید.

در جدول زیر نمونه ای از کاتالوگ اواپراتور پوسته و لوله ای به همراه پارامترهای مهمی مانند توان (Power) حداقل و حداکثر (min و max) بر حسب kw، افت فشار بر حسب mbar و شدت جریان سیال بر حسب لیتر بر ساعت L/h برای ۴۰ مدل از آنها با ظرفیت (توان) ۹٫۷ تا ۱۲۴۰ کیلووات ارائه شده است.

فن اواپراتور سردخانه اصولا از جنس مکنده آکسیال است چه زیر صفر ، چه بالای صفر . در ساختار سردخانه و یخچال های خانگی از این نوع اواپراتور در اصفهان استفاده می شود.

از اواپراتورهای لوله ای در ساخت یخ ساز های صنعتی و سردخانه های بدون فن استفاده می شود. در ساخت این اواپراتور در اصفهان از چندین ردیف لوله استفاده شده است.

درون این لوله ها ماده مبرد در جریان است و این ماده مبرد به طور طبیعی باعث سرد شدن محیط اطراف دستگاه می شود به این صورت که گرمای محیط اطراف را جذب می کند.

مبرد در حال تبخیر، حرارت را از طریق جداره های خارجی لوله های مسی ، از آب می گیرد و آب را سرد می کند.

از دستگاه های مینی چیلر برای مصارف صنعتی کوچک، که نیاز به چیلر صنعتی بزرگ نیست استفاده می شود. مینی چیلرها جهت انجام وظیفه خود باید به وسیله پمپ آب سرد و لوله کشی به مدار آب سرمایش متصل گردند.

بهبود عملکرد لوله ها، از طریق فرآیند پره گذاری و خازن گذاری در طول عملیات ساخت حاصل می شود. با یک یا چند جدول نمی توان تمام اواپراتورها را پوشش داد و نیاز به طراحی خاص برای هر پروژه وجود دارد و این جدول تنها راهنمایی اولیه برای تعیین جنس، تعداد ردیف کویل ها، فین ها و …

سیال مایع با گرفتن حرارت از سیال پیرامون لوله ها، کم کم از حالت مایع به حالت گازی تغییر فاز می دهد.

در سطرهای بعدی از جدول انتخاب اواپراتور هوا خنک نیز مشخصات مربوط به فین های (پره های) اطراف کویل در دو نوع آلومینیومی (Aluminium) و مسی (Copper) و نیز خوده کویل مسی (لوله ها) ذکر شده است.

یکی از شرکت های معتبر شرکت فراسکلد Fras Cold است که در زمینه ساخت انواع کمپرسور های سرمایشی مشغول به فعالیت است.

که در اثر همین اختلاف فشار بین سمت فشار قوی و فشار ضعیف باعث ورود مایع از طریق اکسنشن به اواپراتور چیلر میباشد.

اما با بررسی ساختار اواپراتور در اصفهان متوجه می شویم که ماده مبرد با فشار و دمای پایین در اواپراتور در جریان است و از مایع به گاز تبدیل می شود .

یک نوع بسیار پر کاربرد از اواپراتورها نوع پوسته و لوله است که دو سیال در آن جاری شده و با یکدیگر تبادل حرارتی انجام می دهند.

در اواپراتورهاي كاملا تر به دليل پر بودن اواپراتور با مبرد مايع، حداكثر سطح خيس شدة لوله ها و ماكزيمم شدت انتقال حرارت به دست مي آيد.

به دلیل حساس بودن چیلر پیچشی به دما و فشار بالا نمی توان از آن ها در مناطق گرم و مرطوب استفاده کرد.

چیلر این نوع از اواپراتورها معمولاً قابلیت تعمیر ندارند و همچنین فشار های بالا را نمی توانند تحمل کنند. این قضیه به این علت است که نرخ انتقال حرارت افزایش پیدا کند.

برای بهبود عملکرد مبدل صفحه ای ، استفاده از فیلتر صافی و شیر یکطرفه هم لازم است. آشفتگی سیال در بارگذاری های کم مبدل حرارتی قابل رویت می باشد، بنابراین این امر سبب می گردد، مبدل حرارتی صفحه ای برای چیلر هایی که در بار جزئی کار می کنند – ایده­آل و مناسب باشد.

اواپراتور تونل انجماد و به طور کلی خود تونل انجماد به منظور انجام فرایند سردسازی سریع برای یکسری محصولات به منظور حفظ کیفیت و تازگی مواد به کار گرفته می شوند .

برای باز کردن پیچهای پنل اِواپراتور از ابزار متناسب با پیچ مانند آچاربکس ۷ یا پیچ گوشتی چهارسو استفاده کنید.

دقت کنید این انتاب به انتخاب های قبلی شما بستگی دارد. یک فن در این بین وجود دارد که هوا را در بین فین ها می دمد و باعث خنک شدن محیط اطراف اواپراتور می شود.

امکان رفع آلودگی به صورت مکانیکی وجود ندارد. برای تست قطعات الکتریکی و مکانیکی از اهم متر استفاده می شود.

برای فشار کم یا وکیوم کردن چیلر از گیج آبی (سبز) استفاده می گردد. وظیفه کمپرسور چیلر ایجاد جریان مبرد، اختلاف فشار بین قسمت فشار بالا و فشار پایین را ایجاد میکند. ​Th is a rticle h​as ​been g enerated by G​SA᠎ Content G​en er ator Demov ersi on.

حجم گازی که در کمپرسور چیلر باید متراکم شود بستگی به میزان جابه جایی کمپرسور توان موتور الکتریکی کمپرسور چیلر تعیین و ابعاد آن مشخص می گردد.

در یک ظرفیت ثابت هرچه سطح مبدل بیشتر شود بنابراین اختلاف دمای تبخیر کاهش می یابد و گاها یکسری از فروشندگان برا بزرگتر نشدن اواپراتور ترجیح می دهند اواپراتور کوچکتر با همان ظرفیت مشخص را انتخاب کنند و در این حالت رطوبت نسبی مورد نظر تامین نمی شود و همچنین باد سرد تری روی محصول فوت شود و باعث یخ زدگی سطح یک محصول به خصوص در مورد نگهداری میوه بشود .

کمپرسور وظیفه گردش مبرد در سیستم را برعهده دارد، اواپراتور موجود در سیکل وظیفه خنک کردن آب را بر عهده دارد که اواپراتور بکار رفته در سیکل تبریدی چیلر تراکمی از نوع مبدل حرارتی پوسته، صفحه ای و لوله ای می باشد.

انواع اواپراتورها، کندانسورها و مبدل های حرارتی برای کاربری های مختلف دستگاه های صنعتی و نیز دستگاه های تهویه و بر اساس نیازها و درخواست های هر مشتری به طور خاص و مطابق با استانداردهای روز در محل کارخانه شرکت ما طراحی و تولید می شود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *