کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت ضعیف اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

[ad_1]

حتی اگر ایران در بسیاری از زمینه های مالکیت فکری رتبه بالایی در جهان دارد، اما به دلیل وجود 12 چالش از جمله رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران، وجود شکاف عمیق فناوری بین ایران و کشورهای پیشرفته و اتکا صنایع داخلی بر روی فناوری‌های وارداتی و وجود ضعف‌های ساختاری به‌ویژه ارتباط ضعیف بین دانشگاه و صنعت، دلیل ضعف اقتصاد کشور به دلیل عدم استفاده از نوآوری‌های صنعتی است.

به گزارش ایسنا، در طول دو قرن گذشته، تغییرات تکنولوژیکی رخ داده است، زندگی بشر دستخوش تغییرات بسیار بزرگ و کوچک شده است. زیرا این تغییرات امید به زندگی افراد را بهبود می بخشد و در عین حال تغییرات غیرمنتظره ای در کیفیت زندگی انسان ایجاد می کند.

شتاب بخشیدن به پیشرفت سریع فناوری و استفاده از آن برای حل چالش های جهانی، روندی غالب در دنیای امروز است و بدیهی است که مالکیت معنوی به عنوان زیرساخت مهم نوآوری و اکوسیستم فناوری، نقشی بی بدیل در این زمینه دارد.

احساس نیاز به سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) با رویدادی در سال 1873 آغاز شد و امسال نمایشگاهی به نام نمایشگاه بین المللی نوآوری در وین برپا شد و اکثر بازدیدکنندگان به دلیل ترس از سرقت روشنفکران در این مراسم شرکت نکردند. اموال و فقدان راه حل های بین المللی برای حمایت از کار آنها؛ با این اتفاق، ۱۰ سال بعد، با تلاش متخصصان، کنوانسیون پاریس برای اولین بار در سال ۱۸۸۳ برای حمایت از مالکیت معنوی تشکیل شد و کشورهای عضو برای دستیابی به اهداف مربوطه، یک اداره بین‌المللی ایجاد کردند.

به دنبال این اقدامات، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) در سال 1970 تأسیس شد.

طبق ماده 27 منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد (حقوق مالکیت فکری) افراد از حمایت مادی و معنوی حاصل از محصولات علمی، ادبی و هنری برخوردارند و از حقوق مالکیت معنوی مانند سایر حقوق مالکانه، تجاری و کپی رایت بهره مند خواهند شد. از مزایای کار یا سرمایه آنها.

ادامه این تلاش ها منجر به انتشار این آمار مالکیت معنوی شده است که در آن کشورها بر اساس تعداد پتنت ها، علائم تجاری و سایر اشکال مالکیت فکری رتبه بندی می شوند.

شاخص جهانی نوآوری یکی دیگر از گزارش های سالانه سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) است که کشورها را از نظر نوآوری رتبه بندی می کند.

مالکیت فکری مجموعه‌ای از قوانین و مقرراتی است که از فعالیت‌ها و فرآورده‌های اندیشه، خلاقیت و ابتکار محافظت می‌کند و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود زمانی و حقوق دائمی مالکیت معنوی توسط سازنده آن ارائه می‌شود. از دیدگاه مدیریت مالی، دارایی ها به دو بخش مشهود و نامشهود تقسیم می شوند.

گزارش شاخص‌های مالکیت فکری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر می‌شود و یکی از مهم‌ترین گزارش‌های مورد توجه کشورها، مانند بسیاری از سازمان‌ها و نهادها، آمارهای منتشر شده در این گزارش است. پیگیری و شناسایی شدند تا چالش ها و نقاط ضعف خود را در این شاخص ها شناسایی کنند و بر این اساس سعی کردند در رتبه بندی سال آینده در جایگاه بالاتری قرار گیرند.

شاخص مالکیت فکری شامل مواردی مانند «علائم تجاری»، «اختراعات ثبت اختراع»، «طرح‌های صنعتی»، «حفاظت از گونه‌های گیاهی» و «نشانه‌های جغرافیایی» است که بر اساس تجزیه و تحلیل 180 کشور و ادارات و آژانس‌های ملی، منطقه مالکیت معنوی است. بررسی و منتشر شد.

گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت معنوی در سال 2021

چین، ایالات متحده و ژاپن سه نفر از رهبران جهان در مالکیت معنوی هستند که برنامه‌هایی برای حوزه‌های مختلف مالکیت معنوی مانند علائم تجاری، علائم تجاری، طراحی‌ها در صنعت و ثبت اختراع دارند. به همین دلیل کشوری مانند چین به قدرت اول جهان تبدیل شده است.

امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایرانیان در گفت وگو با ایسنا، گفت: وی درباره جزئیات گزارش رتبه بندی کشورها در شاخص مالکیت فکری 2021، خاطرنشان کرد: بر اساس این گزارش، ایران رتبه 21 ثبت اختراع، رتبه سوم علائم تجاری و طراحی در صنعت را دارد که شامل کاربردها و ابزارهای نوآورانه است. ، در رتبه دوازدهم و در کل ایران در رتبه یازدهم در مالکیت معنوی جهان قرار دارد.

ثبت علامت تجاری

محمدی کوشکی با اشاره به وضعیت جهانی ایران در زمینه ثبت علائم تجاری گفت: ایران در سال های اخیر با ثبت 541 هزار و 750 ثبت علامت تجاری رتبه سوم را در جهان کسب کرده است که رشد علائم تجاری در سال 2020 بسیار خوب بوده است.

وی تاکید کرد: این رتبه‌بندی شامل تعداد درخواست‌های علامت تجاری از تمامی شرکت‌های ایران است، زیرا این شاخص شامل هر برند و محصول ساخته شده مانند عروسک یا لیوان ساخت شرکت‌ها برای اولین بار است.

محمدی کوشکی افزود: چین با 9 میلیون و 35 هزار درخواست رتبه نخست جهان را دارد. بیشترین رشد ثبت علائم تجاری در سراسر جهان در چین است و این تعداد نشان دهنده تعداد زیاد استارت آپ ها در این کشور است، در حالی که چین یکی از اولین کشورهایی بود که تعداد زیادی علائم تجاری دفاتر ملی و بین المللی را به ثبت رساند.

وی ثبت علامت تجاری را عامل موفقیت استارت آپ ها خواند و خاطرنشان کرد: رتبه دوم در شاخص ثبت علامت تجاری از آمریکا با 780 هزار علامت تجاری و پس از آن ایران است.

محمدی کوشکی با رتبه چهارم اداره ثبت اختراعات اروپا، با 438 هزار و 511 درخواست علامت تجاری در رتبه چهارم جهان قرار گرفت و افزود: در مجموع تا سال 2020، درخواست های علامت تجاری 19.3 درصد رشد داشته است. و رشد ایران در این شاخص 1.19 درصد بوده است.

به گفته وی، ایران در سال ۲۰۱۹، ۵۵۴ هزار و ۹۲۵ توکن ثبت کرده است.

وی نرخ رشد علائم تجاری در سال 2020 را 3.19 درصد عنوان کرد و گفت: 2 میلیون و 170 هزار درخواست برای ثبت علامت تجاری در جهان انجام شده است که چین رتبه نخست را دارد.

کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت ضعیف اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

ایران با مجموع سه شاخص (علامت تجاری، ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی)، جایگاه ایران در جهان هشتم و چین و آمریکا رتبه سوم ثبت علائم تجاری و یازدهمین ثبت طرح صنعتی جهان را دارد. آلمان و ژاپن نیز به ترتیب در رتبه های اول تا چهارم قرار دارند.

ثبت گونه های گیاهی

متأسفانه در این شاخص اطلاعاتی در مورد ایران ارائه نشده است، زیرا ایران دارای گونه های گیاهی زیادی است، بنابراین در کشور تعدادی گیاه و گل وجود دارد که فقط در ایران یافت می شود. ما با شناسایی گونه های گیاهی قادر به درمان هستیم، بنابراین ثبت گونه های گیاهی بسیار مهم است.

ایران در شاخص تولید مالکیت فکری از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه دارد

رئیس تیم ثبت اختراعات ایران گفت: بر اساس شاخص «تولید ناخالص داخلی دانشگاه‌ها»، ایران جزو 10 کشور دارای بیشترین تعداد درخواست ثبت اختراع مقیم است. رتبه بندی کشورها در این شاخص به شرح زیر است:

کسب رتبه های بالا در شاخص های مالکیت معنوی و وضعیت ضعیف اقتصادی / وجود 12 چالش در کشور

در صنعت IT که شامل پهنای باند، سرعت اینترنت و … می شود، ایران در رتبه 50 جهان قرار دارد، اما از نظر نوآوری های تجاری و تولید فناوری IT در رتبه 10- قرار دارد. نشان می دهد که ایران در دنیای نوآوری و خلاقیت بلندتر از بسیاری از کشورهای جهان است، اما این نوآوری ها در صنعت مورد استفاده قرار نمی گیرند.

ایران از نظر مدال های علمی رتبه دهم جهان را دارد اما چرا با وجود این رتبه بالا وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست، محمدی دلیل آن را عدم استفاده از این نوآوری ها و فناوری های توسعه یافته در صنعت می داند و یادآور می شود: این فقدان زیرساخت های مناسب یکی از مراحل در این زمینه دریافت لیست اختراعات در زمینه های مختلف است و از طرفی هر یک از این اختراعات باید به صنایع مربوطه ارجاع داده شود تا مورد بهره برداری قرار گیرد.

چالش های نظام مالکیت فکری کشور به شرح زیر است:

ردیف چالش های ملی مالکیت معنوی
1 ارزیابی و ممیزی با کیفیت پایین درخواست های ثبت مالکیت معنوی
2 مشکل در طرح دعوی قضایی و پیگرد قانونی نقض حقوق مالکیت معنوی
3 قوانین فعلی مالکیت معنوی با کیفیت پایین
4 آموزش و تخصص ناکافی در ساختار اجرایی حقوق مالکیت فکری
5 دانش پایین استفاده کنندگان از مالکیت معنوی (دانشگاه ها، محققان، شرکت ها و غیره)
6 ناکارآمدی بازار مالکیت فکری و انتقال حق الامتیاز به کشور
7 رقابت کم در بازار مالکیت فکری در ایران
8 تسلط روند حقوقی و قضایی بر موضوع مالکیت معنوی در ایران به جای تلقی آن به عنوان بخش مهمی از نظام ملی نوآوری.
9 استقلال بخش مهمی از نظام مالکیت فکری از نظام ملی نوآوری (مجری و قضاییه)
10 وجود شکاف عمیق فناوری بین ایران و کشورهای پیشرفته و اتکای صنایع داخلی به فناوری های وارداتی
11 وجود ضعف های ساختاری به ویژه ارتباط ضعیف دانشگاه و صنعت
12 ناتوانی بخش خصوصی در تحقیق، توسعه و نوآوری

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *