از تولید داروی بیوتکنولوژی تا واکسن کرونا / حمایت بانک ژن

[ad_1]

ایجاد 27 داروی بیوتکنولوژی، 12 طرح در حوزه واکسن، 90 ماده اولیه دارویی و 55 طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی از جمله اقدامات محققان کشور در جهت ارتقای بیوتکنولوژی و کسب 3 درصد از آن است. بازار. به مرحله بالینی رسیده است.

به گزارش ایسنا، اکونومیست 10 چالش بزرگ را در سال 2023 پیش‌بینی می‌کند که «مقابله دموکراسی با اقتدارگرایی»، «همیوم شدن همه‌گیری کرونا»، «شکل جدیدی از بازار کار» و «قانون‌گذاری فناوری و رمزنگاری» از مهم‌ترین چالش‌های دنیای مدرن هستند. او اکنون می داند.

محققان بر این باورند که از سال 2022، کرونا دیگر برای افرادی که واکسینه شده اند خطرناک نخواهد بود و تا سال 2023، کرونا مانند هر بیماری از جمله آنفولانزا خواهد بود. با این حال، هنوز احتمال جهش های ویروس کرونا در سال های آینده وجود دارد و دوزهای تقویت کننده می تواند به جلوگیری از گسترش و شروع بیماری کمک کند.

با این حال ما باید به این واقعیت عادت کنیم که در 10 سال آینده باید با این ویروس مقابله کنیم.

در نتیجه، رقابت علمی برای بهترین فناوری تولید واکسن برای کنترل ویروس ادامه دارد و از آنجایی که کنترل ویروس کرونا در کشورهای پیشرفته و ثروتمند به دلیل دسترسی سریع به واکسن، حتی بیشتر است. بنابراین، مردم کشورهای فقیر که واکسن کرونا را دریافت نمی کنند، همچنان در معرض خطر هستند و بهبود این وضعیت نیازمند تلاش بیشتر در کشورهای ثروتمند و سازمان بهداشت جهانی است.

سازمان جهانی بهداشت برنامه هایی را برای توسعه واکسن در شش کشور آفریقای جنوبی، مصر، کنیا، نیجریه، سنگال و تونس اعلام کرده است. این واکسن ها حاوی یک عامل پیام رسان (ARNm) هستند.

اجرای این برنامه باعث می‌شود قاره آفریقا که محدودیت‌های زیادی برای دسترسی به واکسن‌ها داشته است، نه تنها برای مبارزه با ویروس کرونا، بلکه برای مبارزه با سایر بیماری‌های رایج منطقه، با کمک واکسن‌های بومی جان خود را از دست بدهد.

ورود 8 واکسن کرونا به ایران

واکسن‌های کرونا بر چهار پلتفرم هستند: «ویروس کامل»، «ناقل ویروسی»، «اسید نوکلئیک» و «پروتئین پایه». تا امروز 8 واکسن به مرحله تولید و آزمایش بالینی رسیده است که به شرح زیر است:

واکسن پاستوکوکس مشترک توسط انستیتو پاستور و موسسه کوبا فینلی (واکسن سوبرانا)

این واکسن در کوبا با نام “Subrana 02” معرفی شد و توسط موسسه واکسن فینلا کوبا توسعه یافت. شهرهای بابل، بندرعباس، زنجان، ساری، کرمان، همدان و یزد هر کدام وارد این طرح مطالعاتی شدند و دو دوز واکسن دریافت کردند.

در این واکسن از پروتئین اسپایک ویروس کرونا ساخته شده در آزمایشگاه، برای تحریک سیستم ایمنی استفاده می شود. سپس این پروتئین ها با سم غیر فعال کزاز ترکیب می شوند، آنتی ژن قدرتمندی که تولید آنتی بادی ها را در بدن افزایش می دهد.

واکسن موسسه فارمد شفا (واکسن کوبرکت)

واکسن کوبراکت اولین واکسن کرونا است که توسط محققان ایرانی بر اساس آن ساخته شده است ویروس غیر فعال یک کارآزمایی بالینی دوسوکور (روش مطالعه) در فاز 1 برای ارزیابی ایمنی و ایمنی زایی (ایمنی زایی) واکسن در یک جمعیت سالم 51 تا 75 ساله انجام شد.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی (واکسن کوپارس)

واکسن کرونا کوپارس رازی بر اساس پژوهشکده واکسن و سرم سازی رازی پروتئین نوترکیب “Spike” ویروس کرونا از دو جزء تشکیل شده است: آنتی ژن و ادجوانت. در سه دوز (تزریق – استنشاقی، دو دوز اول واکسن به صورت عضلانی و نوبت سوم در روز 51 به داوطلبان تزریق شد).

واکسیناسیون کوپارس بر روی 500 موش صحرایی آفریقایی و 25 میمون سبز در آفریقا به مدت یک سال انجام شد و پس از ارائه مدارک و CTD به سازمان غذا و دارو و دریافت تاییدیه کمیته اخلاق در فاز اول و دوم ادامه یافت. آزمایشات بالینی

فاز یک کارآزمایی بالینی در مارس 2016 آغاز شد و در اواسط آوریل با 133 بزرگسال سالم 18 تا 55 ساله در دوزهای 5، 10 و 20 میکروگرم در 200 میکرولیتر به پایان رسید. مرحله دوم کارآزمایی بالینی با شرکت 500 داوطلب از جمعیت 18 تا 70 ساله انجام شد. در این مطالعه کارآزمایی بالینی، دو گروه واکسن و واکسن پلاسبو وجود داشت که انتظار می‌رود تا پایان تیرماه ادامه داشته باشد.

واکسن فخرا

واکسن فخراوک “واکسن شهید فخری زاده یا سپند” نوعی واکسن ویروس غیر فعال گزارش شد که در مارس 2017، با موفقیت تاییدیه اخلاق تحقیق را از سازمان غذا و دارو دریافت کرد. یک واکسن دو دوز تحت یک کارآزمایی بالینی دوسوکور و کنترل شده با دارونما مورد مطالعه قرار گرفت.

این واکسن محصول شرکت میلاد دارو نور زیر مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می باشد. مطالعه این واکسن به منظور بررسی ایمنی، واکسیناسیون و انتخاب دوز مناسب واکسن غیرفعال کرونا (MIVAC) انجام شد که دوز آن تقریباً 2 و 3 هفته بود.

این واکسن توسط شرکت تحقیقاتی و تولیدی سیناژن (Spicogen) ساخته شده است.

واکسن سیناژن، این واکسن اولین واکسن کراون بخش خصوصی است که در ایران به مرحله آزمایشی بالینی رسیده و در همکاری با استرالیا ساخته شده است. در واقع، ابتدا توسط یک شرکت استرالیایی به نام Vaccine که متخصص در تحقیقات واکسن است، توسعه یافت و بعداً فاز 1 را با موفقیت به 40 استرالیایی رساند. فاز دو کارآزمایی بالینی این واکسن به صورت تصادفی، دوسوکور و شامل یک واکسن ساختگی برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی واکسن نوترکیب حاوی SARS-COV-2 (Spicogen) پروتئین اسپایک ویروس، تزریق شده در دو دوز از 25 میکروگرم به فاصله 21 روز.

واکسن اسپیکوژن حاوی پروتئین نوترکیب “Spike” و پیشگیری و محافظت در برابر بیماری کووید-19. واکسن اسپیکوژن نیز دارای مجوز و به عنوان دوز تقویت کننده در تمام پلتفرم های موجود واکسن کرونا است.

در جدیدترین مطالعه روی واکسن اسپیکوژن، که برای ارزیابی اثربخشی آن به عنوان دوز تقویت کننده انجام شد، واکسن با موفقیت چندین برابر (بین 11 تا 25 برابر) مقاومت را افزایش داد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه که سابقه تزریق دو دوز واکسن مختلف را داشتند، از نظر بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت، سن و شرایط فیزیکی متفاوتی داشتند.

واکسن اسپوتنیک ایرانی

اسپوتنیک وی از دو آدنوویروس انسانی (ویروس های رایج که باعث بسیاری از بیماری ها می شوند) با این حال، برای داشتن یک ژن پروتئینی تاج در ویروس SARS-CoV-2 اصلاح شده است. ویروسی که باعث بیماری کووید ۱۹ می شود.

واکسن باید در دو دوز با فاصله حداقل چهار هفته تزریق شود و در دمای بین 2 تا 8 درجه سانتیگراد نگهداری شود.

واکسن اسید -19

این واکسن نوعی واکسن ویروسی غیرفعال است که مشابه سینوفارم چین، بهارات هند و برکات ایران است. تولید این واکسن 1000 دوز و توسط زیرساخت شتاب دهنده انجام می شود و هم اکنون مجوز ورود فاز 1 بالینی واکسن «اسید 19» صادر شده است.

واکسن نوترکیب در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (نورا)

کلاس واکسن در این موسسه تحقیقاتی پزشکی مبتنی بر پروتئین نوترکیب است. متولیان دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اعلام کردند که این واکسن مشابه واکسن نواک است.

توسعه داروهای پیشرفته گام دیگری برای ایران در حوزه بیوتکنولوژی است

تولید 27 داروی بیوتکنولوژی، 12 طرح در حوزه واکسن، 90 طرح مواد اولیه دارویی و 55 طرح در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی از دیگر اقدامات کشور برای کسب سهم 3 درصدی از بازار است.

دکتر در گفت وگو با ایسنا، مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریوی با تاکید بر اینکه دو هدف اصلی سلامت و امنیت غذایی در این ستاد دنبال می شود، تصریح کرد: تاکنون 1350 میلیارد ریال از پروژه ها حمایت شده و 8 شرکت بزرگ مدیریت 117 طرح اولویت دار را بر عهده دارند.محصولات ملی در حوزه بی دارویی. ، مواد اولیه دارویی، واکسن ها، پروبیوتیک ها، تجهیزات و داروهای شیمیایی.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تحقیقات را به سمت دستیابی به بخش اقتصاد دانش بنیان سوق داده ایم که در این راستا علاوه بر تقسیم اشتغال کشوری، 41 موضوع اولویت اصلی را در حوزه شناسایی کرده ایم. 48 بانک ژن مورد حمایت قرار گرفتند.

دبیر ستاد توسعه بیوتکنولوژی با تاکید بر اینکه در این زمینه بیشترین همکاری را با وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی داریم، گفت: واکسن در غرب آسیا، حضور ایران در 5 تولیدکننده برتر بیوتکنولوژی آسیا یکی از دستاوردها است. در این ستاد

وی با اشاره به اینکه 9.5 درصد از درآمد شرکت های دانش بنیان از شرکت های بیوتکنولوژی است، ادامه می دهد: بیش از 60 درصد صادرات محصولات دانش بنیان کشور مربوط به شرکت های صادراتی بیوتکنولوژی است و همچنین ایران از نظر بیوتکنولوژی رتبه دوازدهم جهان و رتبه اول منطقه را دارد.

سال گذشته چندین واکسن، دارو و تجهیزات جدید به شرح زیر رونمایی شد:

ردیف محصول دارویی برنامه های کاربردی
1 واکسن استرپتوکوک / لاکتوکوک واکسن ضد استرپتوکوک و لاکتوکوک به عنوان یک بیماری کشنده ماهی قزل آلا
2 واکسن اکتمی عفونی بیماری عفونی ویروسی گوسفند، بز و برخی از حیوانات اهلی و وحشی
3 واکسن تب برفکی ویروس FMD غیر فعال برای بز، گوسفند و گاو
4 درمان پیشرفته پرکینیت درمان آرتریت روماتوئید در کودکان به عنوان دومین تولید کننده این دارو در جهان
5 تولید 5 مکمل، کنسانتره و افزودنی خوراک دام و طیور
6 تولید تجاری عوامل بیولوژیکی موثر در کنترل آفات گلخانه ای
7 تولید 2000 راس بز سنان و مورسیا از طریق شبیه سازی و تلاقی
8 تولید صنعتی آنزیم ها در صنایع غذایی
9 تکمیل فاز اول طرح گاوداری سیستانی

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *