FATF، فایل برای بایگانی؟ – ایسنا

[ad_1]

دولت روحانی تا آخرین لحظات عمرش به تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد، اما در اواخر دولتش این پرونده نیز بایگانی شد.

به گزارش ایسنا، ورود FATF و تصویب دو لایحه باقی مانده به یکی از مهم ترین موضوعات کشور در سال های اخیر تبدیل شده است، اما هیچ گاه پرونده آن به نتیجه نرسیده است. محسن رضایی، دبیر وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۸۸ اعلام کرد که «بررسی FATF این مجمع در مراحل پایانی است و احتمالاً تا پایان مجمع تشخیص مصلحت نظام نتایج بررسی FATF را به مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام خواهیم کرد. سال.” اما این پرونده در سال 1400 باز ماند.

دولت روحانی تاکید کرد که با پذیرش باقیمانده کارمزدهای FATF، کشور می تواند گره های کور تجارت و بانکداری را در جهان بگشاید. FATF یا گروه ویژه اقدام مالی یک سازمان بین دولتی است که وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی را در بازارهای مالی مختلف در سراسر جهان بررسی می کند و نتایج را به کشورهای عضو می رساند تا آنها در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنند. مراقب سرمایه گذارانی باشید که به «کشورهای مشکوک» می روند. دولت روحانی معتقد است که با رد این قوانین، ایران تحریم های خود را اعمال خواهد کرد و حتی همسایگان و دوستان ایران نیز نمی توانند با ایران بفروشند و تجارت کنند.

FATF چهار لایحه دارد، از جمله اصلاح قانون مبارزه با پولشویی ایران و لایحه اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم، اما دو لایحه پیرو کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و لایحه ای برای انطباق با آنها. کنوانسیون سازمان ملل متحد. برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی، پالرمو را نپذیرفت. این دو لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید اما در شورای نگهبان رد شد و سپس بررسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد.

پذیرش یا رد FATF به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات کشور در سال‌های اخیر تبدیل شده است. موافقان مشارکت ایران در FATF استدلال می‌کنند که ایران باید به عضویت تجارت جهانی و بانکی درآید، اما مخالفان می‌گویند مشارکت آن اطلاعاتی را در مورد اجتناب ارائه می‌کند. از مجازات ها آمریکا تنظیم شده است. دولت روحانی و جریان اصلاحات با حضور ایران در FATF موافقت کردند و اصولگرایان و اکثر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور ایران در FATF مخالفت کردند. اما پس از اعلام مخالفت اولیه مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور ایران در FATF در سال 1378، بنا به درخواست روحانی و با اذن مقام معظم رهبری، دوره بررسی FATF تمدید شد و روحانی پیشنهاد کرد شرطی مبنی بر عدم اعمال تحریم‌ها علیه ایران اضافه کند. طرف دیگر. وی ابراز امیدواری کرد که با گذاشتن این شرط، پرونده ختم به خیر شود، اما مرتضی نبوی، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، همان زمان در گفت وگو با ایسنا، از سنگین شدن مخالفان در مجمع بیشتر از حامیان خبر داد.

با شروع دهه 1400 و شروع تبلیغات انتخاباتی، موضوع FATF نیز وارد چالش های انتخاباتی شد. سیدابراهیم رئیسی در ستاد انتخابات 21 خرداد درباره موضع خود در خصوص مواضع خود گفت: «اگر منافع کشور با قرارداد تأمین شود، مشکلی نداریم وگرنه نمی‌توانیم منافع مردم را به حراج بگذاریم». FATF

روحانی در 23 تیرماه، در آخرین روزهای ریاست جمهوری خود، با ناامیدی از تصویب مابقی لوایح FATF گفت: «ما به همان تعامل سازنده در FATF رسیدیم و ایران را از لیست سیاه خارج کردیم.» البته بعد از آن. لعیا جنیدی، معاون حقوقی روحانی گفت: «ما به همه سؤالات اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام پاسخ دادیم، اما گفتند که پاسخ‌ها یا بعداً پاسخ داده نشد».

اما ظاهرا تصمیمی در این مورد از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام اتخاذ نخواهد شد. مجید انصاری، یکی دیگر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در 28 تیرماه در پاسخ به این سوال که آیا در جلسات اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اقدام ایران در مورد گروه ویژه اقدام مالی (FATF) مورد توجه قرار گرفته است یا خیر؟ وی گفت: در جلسات اخیر به این موضوع پرداخته نشده است. ما برای جلسات دیگری دستور کار داریم که روی آن تمرکز می کنیم.»

روحانی دولت خود را به رئیس‌جمهوری سپرد که نتوانست مخالفانش را برای تصویب این پرونده قانع کند، اما با خروج دولت روحانی، مخالفت‌ها با FATF بیش از گذشته شد و این پرونده در مجمع تشخیص مصلحت نظام کمتر شد.

رئیس جمهور فعلی ایران معتقد است که بدون پیوستن به FATF می توان به جهان پیوست. او در 20 سپتامبر در مورد FATF گفت: “اگر ما به توان داخلی خود تکیه کنیم، کارهای زیادی می توان انجام داد.” پذیرش FATF و حتی پافشاری بر موضع خود در جلسات رسمی … در این مدت کوتاه از روی کار آمدن دولت سیزدهم اتفاق خاصی نیفتاده است. واردات کشور ما نیاز به واکسینه شدن یا پذیرش توسط سازمان همکاری شانگهای دارد، مگر اینکه همسایگان و دوستان ما ببینند که ما دیگر فقط به غرب توجه نداریم و روابط با همسایگان و کشورهای منطقه به اولویت خارجی ایران تبدیل شده است. خط مشی. “

در این شرایط در اولین روز آبان 1400 گروه ویژه اقدام مالی اعلام کرد که ایران را در لیست سیاه خود نگه می دارد. ایران سال گذشته به لیست سیاه FATF اضافه شد.

اوایل دی ماه گزارش شد که مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی FATF را از سر گرفته است، اما در 19 دی ماه، پایگاه اطلاع رسانی مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را تکذیب کرد و گفت: «دیگر کانال های تلگرامی مطالبی را بر اساس توئیت جعلی نقل کرده اند». مجمع تشخیص در حال بررسی امکان بررسی موضوع FATF پس از توافق هسته ای و راستی آزمایی لغو تحریم ها است… ذوالقدر در توئیتر فعال نیست. واقعیت این است که مجمع تشخیص مصلحت نظام ماه هاست این پرونده را در دستور کار رسمی خود قرار نداده است. این خبر را ایسنا به دو نفر از اعضای این انجمن گفته است.

اما پرونده FATF 1400 راه به جایی نبرد. به نظر می رسد مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از برکناری دولت حسن روحانی، دیگر مجبور به تصویب این قوانین نیست و بی سر و صدا پرونده را تشکیل داده و یا چون هنوز رسما رد نشده است، منتظر تعیین تکلیف است. تا مذاکرات در وین برای بازگشایی مجدد پرونده در صورت لغو احکام. هنوز باید منتظر پاسخ این سوال باشیم.

انتهای پیام/

[ad_2]
Source link

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *