پایان سلطنت دلار – ایسنا

[ad_1]

نظرسنجی رویترز از استراتژیست‌ها نشان می‌دهد که دلار آمریکا حداقل برای سه تا ۶ ماه دیگر قدرت خواهد داشت و برای افزایش نرخ بهره فدرال رزرو و صعود آن تغییر قابل‌توجهی در انتظارات بازار نیاز است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نظرسنجی ۳۱ ژانویه تا دوم فوریه پیش‌بینی می‌کند که انتظار نمی‌رفت دلار نسبت به سطوح فعلی پیشرفت چشمگیری داشته باشد اما از سال ۲۰۲۱ سودهای چشمگیر خود را حفظ کرده است. 

تورم بالای چند دهه در ایالات‌متحده و بخش‌های دیگر جهان، فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی را بر آن داشته تا برخی از اقدامات محرک اعمال‌شده در همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ را لغو کنند. این تغییر ناگهانی در انتظارات سیاستی منجر به جهش قیمت سهام در ماه گذشته شد و شاخص اس اندپی ۵۰۰ بدترین شروع سال خود از زمان بحران مالی را نشان داد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده با افزایش بازدهی برخی شاخص‌ها با سریع‌ترین سرعت از سال ۲۰۰۹ در ژانویه به این موضوع توجه کرده است زیرا معامله‌گران بر روی سرعت سریع‌تر سیاست‌های انقباض فدرال رزرو شرط‌ بندی می‌کنند و این زمینه مساعدی برای تثبیت موقعیت قوی دلار است. شاخص دلار در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۷ درصد افزایش یافت که بهترین عملکرد آن از سال ۲۰۱۵ بوده است اما امسال تنها ۰.۲ درصد رشد داشته است.

بیش از ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان (۳۳ نفر از ۴۳ نفر) گفتند که تسلط دلار حداقل سه تا ۶ ماه دیگر ادامه خواهد داشت و از این میان، ۱۴ نفر اظهار کردند که دوره زمانی دارد و ۱۱ نفر نیز دوره ۶ تا ۱۲ ماه و هشت نفر گفتند که بیش از یک‌سال خواهد بود. از بین ۱۰ نفر باقیمانده، ۸ نفر کمتر از سه ماه را انتخاب کردند و تنها دو نفر گفتند که دیگر تمام شده است.

مقامات فدرال رزرو شانس افزایش نیم واحدی نرخ بهره در ماه مارس را کاهش دادند و این موضوع، شاخص دلار را از بالاترین رقم ۱۹ ماه اخیر خود یعنی ۹۷.۴۴ پایین آورد.

قراردادهای آتی صندوق‌های فدرال حاکی از آن است که نرخ بهره ایالات‌متحده در دوره فعلی به ۱.۷۵ درصد تا ۲ درصد خواهد رسید و این کمتر از ۲.۲۵ درصد تا ۲.۵۰درصدی بود که اقتصاددانان در نظرسنجی جداگانه رویترز در ماه گذشته پیش‌بینی کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شد که یورو برخی از زیان‌های خود را در سال کاهش دهد و در ۱۲ ماه آینده بیش از ۱.۵ درصد افزایش یابد اما این سودها برای جبران ضرر تقریبا هفت درصدی در برابر دلار در سال گذشته پایین است.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *