افزایش۴۰درصدی عوارض ساختمانی سرسام‌آور است

[ad_1]

ایسنا/خراسان رضوی نایب رئیس شورای شهر مشهد نسبت به ۴۰ درصد افزایش عوارض ساختمانی واکنش نشان داد و آن را نسبت به وضعیت فعلی مسکن سرسام‌آور خواند.

در بیست و پنجمین جلسه علنی ششمین دوره شورای اسلامی شهر مشهد که امروز در تالار شهر برگزار شد، لایحه اصلاح و به‌روزرسانی محاسبات عوارض مجوز و گواهی‌های ساختمانی با قید دو فوریت تصویب شد.براساس این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده می‌شود، از ابتدای سال ۱۴۰۱، عوارض و بهای خدمات ساختمانی و مرتبط با املاک را به جز عوارض نوسازی و عمران شهری، عوارض بر افزایش ارزش بهره‌برداری اعیان به رده یک و تجدید بهره‌برداری به رده یک و صدور مجوز استفاده از محل فعالیت که در سایر مصوبات شورای اسلامی شهر برای اجرا در سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف نشده است، در کلیه حوزه‌های شهر مشهد را با لحاظ حداکثر ۴۰ درصد افزایش نسبت به سال ۱۴۰۰ به شرح جدول و تباصر  فایل پیوست محاسبه و دریافت نماید.

در جریان برررسی این لایحه بین اعضای شورا مشاجره‌هایی رخ داد. غلامحسین صاحبی، نایب رئیس شورای شهر مشهد نسبت به این ۴۰ درصد افزایش واکنش نشان داد و آن را نسبت به وضعیت فعلی مسکن سرسام‌آور خواند. 

وی افزود: دولت تلاش می‌کند قیمت مسکن را کاهش دهد، اما شورای ششم افزایش را مصوب می‌کند. از سال ۹۷ تاکنون با مصوبه شورای شهر مشهد افزایش بیش از  ۱۳۰۰ درصد بوده است که با تصویب  این ۴۰ درصد بیش از ۱۵۰۰ درصد افزایش از سال ۹۷ شامل مسکن شهر مشهد می‌شود که این اتفاق اسفناک است. بنده مخالف تصویب دو فوریتی این لایحه هستم.

حسامی، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر نیز گفت: میانگین سهم عوارض از هزینه‌های  ساخت و ساز در ازای خدماتی که شهرداری می‌دهد ۵.۵ درصد از هزینه ساخت و ساز است و فکر نمی‌کنم ۵.۵ از ۱۰۰ درصد سهم بالایی باشد. لازم به ذکر است که شهرداری با وجود اینکه در حوزه منابع خودکفا است اما  اگر منابع و درآمد درست نداشته باشد، نمی‌تواند خدمات درست به مردم ارائه دهد، به همین دلیل تصویب دو فوریت ملزم و ضروی است.

همچنین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به این موضوع که بنده و برخی اعضا بیمار هستیم و به دلیل اهمیت این لایحه در جلسه شرکت کرده‌ایم.

وی حضور همکاران با بیماری را نوعی ایثار دانست و گفت: در این لایحه از  محلات باز آفرینی و حاشیه شهر حمایت شده است. در برابر تورم نمی‌توانیم عقب بمانیم و شهرداری در حقوق دادن دچار تحمیل و مشکل می‌شود .ما سعی کرده‌ایم بار را از مناطق مستضعف و حاشیه شهر برداریم. 

در ادامه این جلسه حسن کریمدادی رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد که مخالف این لایحه بود، ضمن اینکه حضور افراد بیمار در جلسه را امری جهادی ندانست و این نوع تفکر را اشتباه خواند، گفت: شهرداری سبد گرانی املاک نیست. با این نگاه مردم صاحب خانه نخواهند شد. باید از سیاست دولت حمایت کنیم و هزینه‌ها را منطقی افزایش  دهیم.

علوی مقدم: میکروفون‌ها را سلیقه‌ای روشن می‌کنید

همچنین سید حسین علوی مقدم، عضو کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر در اعتراض به مهدی ناصحی، نایب رئیس شورای شهر مشهد که در جایگاه رئیس نشسته بود، گفت: تذکر من را نمی‌خوانید، میکروفون‌ها را سلیقه‌ای روشن می‌کنید، صحن علنی را به مجادله نکشید.

در ادامه جلسه هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر مشهد به غلامحسین صاحبی، عضو کمیسیون خدمات‌ شهری و محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر مشهد تذکر داد: وقتی شما صحبت می‌کنید اعضا به صحبت‌های شما گوش می‌دهند شما نیز اینگونه عمل کنید و احترام بگذارید.

وی ادامه داد: لوایحی که از سمت شهرداری به ما ارائه می‌شود، ساعت‌ها کار کارشناسی روی آنها انجام شده است . وقتی یکی از اعضای شورا در این جلسات غیبت دارند نباید غیبت خود را در صحن به نمایش بگذارد، دوران فعالیت پوپولیستی به اتمام رسیده است. 

غلامحسین صاحبی توجه‌ای به صحبت‌های هاشم دائمی نکرد و خطاب به حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت و گردشگری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: با توجه به صحبت‌های خانم سلیمی که اشاره کردند اگر درصد را پایین بیاوریم عدد چقدر می‌شود، پاسخ دهید که این ۴۰ درصد تعیین شده چند هزار میلیارد تومان است؟ سپس نایب رئیس شورای اسلامی از ایشان تشکر کردند، اما  صاحبی اعتراض کرد و بین اعضا بحث شد و همین لحظه پخش زنده جلسه علنی شورای اسلامی قطع شد.

ناصحی: اعضای شرکت‌کننده در جلسه کرونا نداشتند

در پایان جلسه نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: اعضای حاضر در جلسه علنی امروز شورا، کرونا نداشتند و نشست با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده است.


انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *