ابهامات اساسنامه کمیته ملی المپیک

[ad_1]

اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک ابهاماتی دارد و نمی تواند شبهاتی که در مورد انتخابات هست را پاسخ بدهد.

به گزارش ایسنا، انتخابات کمیته ملی المپیک باید برگزار شود و در حال حاضر هیات اجرایی در حال تدوین آیین نامه نحوه برگزاری انتخابات است. مسئله این است که اساسنامه جدید کمیته ملی المپیک ابهاماتی دارد و  باعث شده کمیته ملی المپیک در مسیر برگزاری انتخابات، استعلام هایی از IOC بگیرد.  درواقع خود اساسنامه به تنهایی نتوانسته پاسخگوی سوالات و ابهامات باشد.

این انتظار بود این اساسنامه به گونه ای نوشته شود که برای هر مسئله،  توضیح روشنی داشته باشد و این طور نباشد که IOC بخواهد ابهامات را یکی یکی برطرف کند یا در مجمع تصمیم گرفته شود که برای هر نکته ابهام آمیز چه تصمیمی گرفته شود.

مهمترین ابهامات موجود و یا مواردی که در اساسنامه به آنها پرداخته نشده است به شرح زیر است:

*در اساسنامه هیچ بند و تبصره ای  در مورد رشته هایی که تعلیق می شوند، دیده نشده است و همین مسئله باعث شده مجوز حضور جودو در انتخابات از IOC گرفته شود.

 *در اساسنامه در مورد اینکه چه مواردی می تواند باعث تعویق انتخابات شود، هیچ اشاره ای نشده است.

 *در تبصره 1 ماده 15 اساسنامه آمده است: نامزدهای کلیه کرسی های هیات اجرایی باید ضمن اشتهار به اخلاق حسنه، دارای سابقه مدیریت موثر در عرصه ورزش کشور باشند.

 در این تبصره اشاره نشده سابقه موثر در عرصه ورزش دقیقا چه تعریفی دارد و یا فرد کاندیدا باید چند سال دارای این سابقه باشد. درواقع فردی که بیرون از مجمع کمیته ملی المپیک می خواهد  وارد انتخابات شود باید در قدم اول با معرفی به عنوان کارشناس خبره، عضو مجمع شود و این فرد باید چه فعالیتی در ورزش انجام داده باشد تا به عنوان مدیریت موثر تلقی و بتواند کاندیدای هیات اجرایی شود؟ با این شرایط افرادی که در زمینه سیاست یا اقتصاد فعالیت داشته اند امکان ورود به انتخابات را دارند یا خیر؟

* در اساسنامه آمده است که رییس آکادمی ملی المپیک عضو مجمع است. در حال حاضر آکادمی سرپرست دارد و  این ابهام ایجاد شده اکنون که آکادمی بدون رییس است، نماینده آکادمی  ملی المپیک می تواند در مجمع شرکت کند یا خیر.

*در بخش شمارش آرا  نیز ایراداتی به تبصره ۵ اساسنامه کمیته ملی المپیک وارد است. در این تبصره آمده است: چنانچه در مرحله اول انتخابات، هر یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرای (نصف بعلاوه یک) اعضای حاضر در جلسه نشوند، در رای گیری مرحله دوم، فردی که اکثریت نسبی آراء را کسب کند، منتخب مجمع خواهد بود و در صورت کشیده شدن انتخابات برخی از کرسی‌ها به مرحله دوم، نامزدهای حائز اکثریت نسبی به تعداد دو برابر کرسی‌های باقی‌مانده به مرحله دوم انتخابات می‌روند.

در این تبصره پیش بینی نشده در صورت تساوی  آرای نامزدها در مرحله دوم، چه ساز و کاری برای انتخاب اعضای هیات اجرایی در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *