بازی مار و پله با کرونا / تجربیات قبلی را تکرار نکنید

[ad_1]

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران با تاکید بر لزوم اتخاذ تصمیم به موقع برای مدیریت شرایط کرونای اُمیکرون در کشور، گفت: ممکن است میزان مرگ و میر ظرف مدتی کوتاه و نهایتا تا آخر بهمن‌ماه مجددا سه رقمی شود. از آنجایی که سرایت امیکرون به شدت بالا است نباید تجربیات قبلی تکرار شود.

دکتر حسین کرمانپور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت کرونای اُمیکرون و روند تصاعدی مبتلایان آن، ضمن انتقاد از عدم تصمیم گیری به موقع برای برقراری محدودیت‌ها، گفت: تکلیف روشن است، نباید به دلیل واهمه از اتفاقات پشت پرده‌ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تصمیم‌گیری سخت شود. اُمیکرون این قابلیت را دارد که به سرعت افزایش یابد و متاسفانه ابتلاها در نوع امیکرون گروهی است. با توجه به سرایت پذیری به شدت بالای امیکرون اگر حجم مراجعات بیمارستانی افزایش یابد، یکی از ترس‌های ما این است که کادر درمان هم مبتلا و زمین‌گیر شوند. رعایت دستورالعمل‌ها از این جهت است که کمترین میزان بیماری به فرد برسد تا شدت بالایی از بیماری را تجربه نکند.

خطر سه رقمی شدن مرگ‌های کرونایی تا آخر بهمن ماه

وی افزود: اگر تعداد افراد بستری در ICU در کل کشور کمتر از ۱۰۰۰ نفر باشد، خدمات از کیفیت بالاتری برخوردار است و مرگ و میر کاهش می‌یابد. هرچه این بخش‌ها شلوغ‌تر شود کیفیت خدمات هم کاهش می‌یابد و حتی ممکن است میزان مرگ و میر ظرف مدت کوتاهی نهایتا تا آخر بهمن‌ماه مجددا سه رقمی شود. از آنجایی که سرایت امیکرون به شدت بالا است، نباید تجربیات قبلی تکرار شود. بهتر بود زودتر از این واکسیناسیون کودکان هم آغاز شده بود تا اگر به همین میزان بر بازگشایی مدارس اصرار دارند حداقل ایمنی در کودکان افزایش می‌یافت.

تجربیات دو سال گذشته تکرار نشود

بازی مار و پله با کرونا

کرمانپور با اشاره به تجربه دو سال گذشته از مدیریت کرونا، تاکید کرد: هیچ عاقلی نمی‌پذیرد که از این تجربه دو ساله استفاده نکنیم و مجددا اقدامات سال‌های ۹۸ و ۹۹ را تکرار کنیم. در مدت اخیر کمبود دارو و تجهیزات وجود نداشت زیرا تعداد مراجعه بیماران کاهش یافته بود. تجربه نشان می‌دهد اگر حواس‌مان نباشد دوباره اتفاقاتی می‌افتد که به نقطه اول بازگردیم. این حالت مانند بازی مار و پله است، به زحمت از نردبانِ کنترل شرایط بالا آمدیم ولی اگر دقت نکنیم با نیش مارِ کرونا باز به خانه اول برمی‌گردیم. باید به نحوی مدیریت کنیم که مردم عید امسال را خوشحال کنار یکدیگر باشند. اگر نقدی به دولت قبل وجود دارد حالا باید از تجربیات قبلی استفاده کنیم تا پای در بی‌راهه نگذاریم.

وضعیت متوسط رو به وخیم مراجعان فعلی به مراکز درمانی

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران با اشاره به اینکه مبتلایان فعلی به کرونا در مراجعه به مراکز درمانی وضعیت متوسط روبه وخیم دارند، گفت: مراجعه سرپایی به بیمارستان ما خلوت‌تر است زیرا به نظر می‌رسد مردم تا حدی یاد گرفته‌اند که درمان ابتدایی کرونا چگونه است و با کمترین علائم، درمان خود را آغاز می‌کنند و به مطب پزشک یا درمانگاه‌ها مراجعه کرده و خود را قرنطینه می‌کنند. اگر در روزهای اولیه درمان سرپایی معمول را آغاز کنند، قاعدتا به وضعیت بدی برای بستری نمی‌رسند. کسانی که برای بستری به بیمارستان مراجعه می‌کنند یا درگیری ریه دارند و یا علائم حیاتی پایدار ندارند.

چه زمانی به بیمارستان مراجعه کنیم؟

وی افزود: برخی علائم وجود دارد که با دقت در آنها مراجعه به بیمارستان دیر نخواهد شد. مهم‌ترین عامل تب است، اگر افراد مبتلا به کرونا تب بالای ۳۸.۵ دارند که با مصرف دارو و پاشویه اندکی کاهش می‌یابد، اما مجددا به سرعت افزایش می‌یابد که اصطلاحا تب سرکش خوانده می‌شود، باید به علائم خود دقت کنند، با بروز این علائم دیگر نمی‌توان بیمار را در خانه نگه داشت و باید به مراکز درمانی مراجعه کند و داروهای بیشتری دریافت کند.

او عامل مهم دیگر در بررسی حال بیماران را میزان اکسیژن خون آنها خواند و ادامه داد: میزان اکسیژن خون طبیعی ۹۴درصد به بالا است؛ اگر فردی به شکل متناوب مثلا هر یک ساعت یکبار اکسیژن خون را اندازه‌گیری کرد و متوجه روند کاهشی درصد اکسیژن خون خود شد، یعنی بیمار باید برای ادامه درمان به مراکز درمانی مراجعه کند تا مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر تعداد تنفس در دقیقه بیمار حائز اهمیت است. حالت معمول تنفس کودکان ۵ تا ۱۱ سال ۲۰ تا ۳۰ بار در دقیقه است،‌ اگر تنفس بیشتر شده و به بالای ۳۵ بار تنفس در دقیقه برسد باید به متخصص اطفال مراجعه کنند. در بزرگسالان حالت طبیعی  ۱۲ تا ۱۸ تنفس در دقیقه است اما تا ۲۶ تنفس در دقیقه را هم طبیعی می‌دانیم ولی اگر این عدد  افزایش یابد باید به پزشک مراجعه کنند.

کرمانپور تصریح کرد: تعداد ضربان قلب هم یکی از علائمی است که می‌تواند هشدار دهنده باشد. کسانی که مضطرب نیستند و برای انسان‌های معمولی ۷۰ تا ۹۰ ضربان در دقیقه طبیعی است. در صورتی که این عدد از ۱۰۰ بیشتر شد و مستدام باقی ماند و روند کاهشی نداشت حتما باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با اشاره به اینکه در برخی مبتلایان به کرونا اسهال و استفراغ مشاهده می‌شود،‌ اظهار کرد: بیمارانی که دچار اسهال شدید می‌شوند که با دارو کنترل نمی‌شود، به دلیل از دست دادن آب بدن خود مستعد حملات بعدی کرونا می‌شوند و باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.

او ضعف، بی‌حالی و خواب‌آلودگی غیرعادی را عامل مهم دیگری برای مراجعه به پزشک خواند و بیان کرد: اگر روند طبیعی زندگی فرد مختل شده است و ضعف،‌ بی‌حالی و تعریق شدید داشته و تمایل دارد بیش از حد بخوابد باید به پزشک مراجعه کند؛ چه بسا که قلب،‌ ریه یا میزان اکسیژن خونش دچار مشکل شده باشد. با دقت در علائم ذکر شده و درمان به موقع، حال فرد پس از پنج روز رو به بهبودی می‌رود.

کرمانپور ادامه داد: در سویه امیکرون پس از پنج روز انتظار داریم علائم بیمار کاهشی شود، اگر این فرمول رعایت نشود و بهبودی به مرور حاصل نشود، فرد باید به پزشک مراجعه کند؛ زیرا ممکن است در حین ابتلا به کرونا به بیماری‌های دیگری مانند پنومونی، ذات‌الریه، سل و… مبتلا شوند که نیازمند بررسی بیشتر است.

ارتباط کرونا با ترس و استرس

وی با تاکید بر این که کرونا با ترس،‌ وحشت و استرس رابطه مستقیم دارد، گفت‌: هرچه بیمار بترسد یا استرس داشته باشد، علائم بیماری بیشتر می‌شود و هرچه شادتر باشد به راحتی بیماری را شکست می‌دهد.

زمان مناسب تزریق واکسن در صورت ابتلا به کرونا

مدیر اورژانس بیمارستان سینا در ادامه صحبت‌هایش درباره تزریق واکسن کرونا نیز تصریح کرد: کسانی که علائم مشابه سرماخوردگی مانند گلودرد، تب، آبریزش بینی، بدن درد،‌ سردرد و… دارند اگر نوبت تزریق دز سوم واکسن‌شان رسیده است، بهتر است صبر کنند تا ۱۰ روز بعد از بهبود علائم اقدام به تزریق واکسن کنند؛ اما اگر به کرونا مبتلا شدند بهتر است ۴ تا ۸ هفته بعد از بهبودی از کرونا دز یادآور را تزریق کنند. خود ابتلا به کرونا هم نقش یک دز یادآور واکسن را می‌تواند ایفا کند زیرا به فرد ایمنی می‌دهد.

به تست منفی کرونا اکتفا نکنید

وی در ادامه با تاکید بر اینکه در صورت داشتن علائم مشابه سرماخوردگی،‌ به تست منفی کرونا اکتفا نکنید، ادامه داد: امیکرون علائم شدید ندارد و باید با وجود علائم بیماری نکات بهداشتی را رعایت کنید تا مبادا بیماری را به دیگران انتقال دهید. توصیه می‌شود که اگر فرد علائم دارد و تست منفی می‌شود، باز هم مبنا را بر ابتلا به کرونا و منفی کاذب بگذارد و تا از بین رفتن علائم پس از ۱۴ روز از حضور در جمع خودداری کند.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *