از احساسات کارگران سوءاستفاده شده است / تکذیب کمک شهرداری تهران در جمع‌آوری زباله‌های اهواز

[ad_1]

ایسنا/خوزستان شهردار اهواز با اشاره به اعتصاب اخیر کارگران و جمع‌آوری نشدن زباله‌ها گفت: متاسفانه به غلط، موضوع بر کارگران زحمتکش در حال سرشکستن است و از احساسات پاک کارگران سوءاستفاده شده است به گونه‌ای که کارگران احساس کنند شهرداری حق و حقوق‌شان را نادیده گرفته است در حالی که این موضوع واقعیت ندارد و شهرداری تا ریال آخر مطالبات کارگران را از طریق پیمانکار پرداخت کرده است.

رضا امینی با اشاره به ماجرای جمع‌آوری نشدن زباله‌ها در برخی محلات اهواز در روزهای اخیر، اظهار کرد: برای ارائه خدمات شهری اعم از رفت و روب، جمع‌آوری نخاله‌های سطح شهر و جلوگیری از تخلفات ساختمانی، نیروهایی ذیل قرارداد بخش خصوصی به عنوان پیمانکار به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه در اهواز به دلایل مختلف شاهد اتفاقات ناگواری هستیم و مردم باید بدانند در شهرشان چه اتفاقاتی می‌افتد که منجر به این وقایع تلخ می‌شود.

از احساسات پاک کارگران سوءاستفاده شده است

شهردار اهواز گفت: بابت یک قرارداد تعدادی نیرو، ماشین‌آلات و مساحت خاصی برای نظافت در نظر گرفته می‌شود و پیمانکار موظف است با انعقاد قرارداد، نیروهایی برای ارائه این خدمات به کارگیری کند. شهرداری نیز موظف است بابت این خدمت، ماهانه مبلغی به پیمانکار پرداخت کند و پیمانکار ابتدا باید حقوق کارگران را پرداخت کند و سپس دیگر هزینه‌ها اعم از بیمه را پرداخت کند. شهرداری هم باید نظارت کند تا اقدامات به صورت منطقی و قانونی انجام شوند.

وی با اشاره به اعتصاب اخیر کارگران و جمع‌آوری نشدن زباله‌ها عنوان کرد: متاسفانه به غلط، موضوع بر کارگران زحمتکش در حال سرشکستن است و از احساسات پاک کارگران سوءاستفاده شده است به گونه‌ای که کارگران احساس کنند شهرداری حق و حقوق‌شان را نادیده گرفته است در حالی که این موضوع واقعیت ندارد و شهرداری تا ریال آخر مطالبات کارگران را از طریق پیمانکار پرداخت کرده است.

امینی بیان کرد: به دلیل منافع و تعارض منافعی که برای برخی از پیمانکاران ایجاد می‌شود، این پیمانکاران کارگران را به آشوب و اعتصاب وادار می‌کنند.

دست پیمانکارانی که کارگران را به اعتصاب تحریک می‌کنند، از شهر قطع می‌شود

وی افزود: برای ساختار قراردادها و نحوه اقدامات سال آینده برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است تا بر اساس چارچوب قرارداد، بر شرح وظایف نظارت شود و بر این اساس وجه پرداخت شود، در غیر این صورت طبیعی است که بعضا برخی به دنبال فرصت‌طلبی هستند و عدم انجام وظایف خود را به شهرداری یا کارگران نسبت می‌دهند و این وقایع تلخ رخ می‌دهد.

شهردار اهواز گفت: در این راستا چارچوب قراردادها به نحوی پیش‌بینی شده تا وجهی که از طریق بیت‌المال و به زحمت تامین می‌شود، به درستی هزینه و حقوق کارگران به موقع پرداخت شود.

وی با اشاره به مشکلات میان شهرداری و پیمانکاران بیان کرد: میزان تناژ زباله‌ای که باید از پیمانکاران در سایت صفیره تحویل بگیریم، یک هزار و ۵۰۰ تن است اما ۸۷۰ تن تحویل می‌گیریم و این مساله به دلیل اهمیت ندادن برخی پیمانکاران است. البته پیمانکاران خوبی داریم که سال‌ها از شهرداری طلب دارند اما با نجابت خواسته خود را بیان می‌کنند و با افتخار با این پیمانکاران همکاری می‌کنیم.

امینی افزود: قطعا دست پیمانکارانی که بخواهند حقوق کارگران را پرداخت نکنند یا کارگران را به اعتصاب یا تحصن تحریک کنند، از شهر قطع و محدود خواهد شد و آنچه در گذشته منتفع شده‌اند نیز از طریق مراجع قضایی بازخواست خواهد شد.

مداخله و نظارت جدی بر عملکرد پیمانکاران انجام می‌شود

وی بیان کرد: امروز شهرداری اهواز به همت اعضای شورای شهر و دیگر ارکان حاکمیت، هم قسم شده‌اند تا حق شهروندان ادا شود؛ اصلاح قرارداها، فرآیندها و تحویل تناژ رباله مورد نظر در قرارداد می‌تواند به بهتر شدن وضعیت شهر کمک کند.

شهردار اهواز گفت: اکنون متفاوت بودن اهواز با دیگر کلانشهرها به دلیل عدم رقابت سالم در مناقصات، عدم ساختار صحیح در قراردادها و عدم نظارت بر عملکرد پیمانکاران است. امروز مصصم هستیم از کارگران حمایت کنیم و مداخله و نظارت جدی بر عملکرد پیمانکاران داشته باشیم.

آنچه کارگران “به اشتباه” مطالبه می‌کنند

وی با بیان اینکه پیمانکاران خاطی باید از طریق قانون پاسخگو باشند، گفت: آنچه کارگران به اشتباه مطالبه می‌کنند در مورد طرح طبقه‌بندی مشاغل است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ پرداختی‌ها در این خصوص انجام شده است. از سال ۹۲ تا سال ۹۶ نیز پیمانکاران با کارگران به توافق رسیده‌اند و پرونده این سال‌ها بسته شده است. تنها از سال ۹۶ تا ۹۹ مورد اختلاف است و اگر شهرداری در گذشته در این خصوص مبلغی پرداخت نکرده باشد و به این دلیل پیمانکاران این مطالبه کارگران را پرداخت نکرده‌اند، پرداخت این مطالبات بر عهده شهرداری است که هنوز این ادعا بررسی نشده است. از روز یکشنبه بررسی‌ها در این زمینه آغاز شده است و پس از دو ماه، میزان مطالبات کارگران مشخص خواهد شد.

امینی افزود: متاسفانه افراد فرصت‌طلب و سودجو که از شرایط شهر و کارگران سوءاستفاده می‌کنند، به دنبال این بودند تا با تجمع و آشوب شهرداری را تحت فشار قرار دهند تا اصلاح ساختار در قراردادها و فرآیندها ایجاد نشود.

تعدادی از افراد در قالب لیدر، مورد غفلت قرار گرفته‌اند

وی عنوان کرد: باید با کسانی که سلامت و بهداشت مردم را گروگان می‌گیرند، برخورد شود. مگر حمل زباله پدیده جدیدی است یا نظافت شهر موضوع بغرنجی است که دائم ناراحتی و نارضایتی در این زمینه داشته باشیم؟ تا کی اهواز باید با این شرایط مواجه شود؟

شهردار اهواز گفت: ما مدافع حقوق کارگران هستیم به گونه‌ای که اگر در زمان پرداخت حقوق‌ها ریالی وارد شهرداری شود ابتدا برای حقوق کارگران، سپس کارمندان و سپس مدیران و معاونین اختصاص می‌یابد در حالی که قبلا این رویه برعکس بوده است؛ سزاوار نیست کارگر بین قوانین و مراحل اداری چرخ شود و نادیده گرفته شود.

وی با اشاره به اعتصابات کارگران بیان کرد: تعدادی از افراد در قالب لیدر، مورد غفلت قرار گرفته‌اند و اگر واقعیت را بدانند از کار خود پشیمان خواهند شد؛ این افراد واسطه کارگر و پیمانکار می‌شوند و فضا را ملتهب می‌کنند.

نحوه بازنشستگی کارگران شهرداری

امینی افزود: مردم مطمئن باشند سال آینده شهری تمیز، مرتب و قابل قبول خواهیم داشت به شرط اینکه این رویه مبارزه با فساد و جریان‌های مافیایی ادامه نداشته باشد و قراردادها اصلاح شوند. مردم مطمئن باشند به جای تحکم پیمانکاران بر شهرداری، در آینده شهرداری نظارت سالم و قانونی بر پیمانکاران و به کارگیری کارگران را خواهد داشت.

وی در خصوص اعتراض کارگران به قانون ۴ درصد مشاغل سخت و زیان‌آور، بیان کرد: زمانی که شغل کارگری جزو مشاغل زیان‌آور باشد، در فصل بازنشستگی با ۲۰ سال سابقه و با حقوق ۳۰ سال خدمت باید بازنشسته شود که در این خصوص باید کارگر به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند تا این سازمان نامه‌ای به شهرداری ارسال کند و پس از تایید شهرداری و اداره کار، این کارگر بازنشسته می‌شود. کارگران مطمئن باشند این حق قانونی‌شان داده خواهد شد و در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

تکذیب کمک گرفتن از شهرداری تهران برای جمع‌آوری زباله‌های اهواز

شهردار اهواز در خصوص مطرح شدن استفاده از نیروهای آتش‌نشانی برای جمع‌آوری زباله‌های اهواز و همچنین کمک گرفتن از شهرداری تهران و سایر شهرها در این زمینه گفت: یکی دو هفته پیش جلسه‌ای با شهردار تهران داشتیم و مشکلات اهواز و تهران مورد بحث قرار گرفت که در این گفت‌وگو عنوان کردیم که در حوزه‌های مختلف شهری اهواز از تبادل فکر و اندیشه مدیریتی تهران استفاده می‌کنیم؛ شهرداری تهران ادعایی برای کمک به اهواز نداشته است و من نیز چنین چیزی بیان نکردم.

وی بیان کرد: اهواز با افتخار و توانمندی، در آینده نزدیک در همه زمینه‌ها از شهرهای شاخص کشور خواهد شد. نمی‌دانم این اخبار کذب با چه هدفی منتشر می‌شود.

امینی افزود: زباله مانند نخاله نیست که بتوانیم چند روز آن را در شهر نگهداری کنیم؛ زباله با سلامت مردم معارض است و باید با سرعت جمع‌آوری شود بنابراین در چنین شرایطی از هر نیرویی از جمله کارمند و سرکارگران فضای سبز باید برای نظافت شهر استفاده شود تا سلامت مردم تامین شود.

آتش‌نشانان “داوطلبانه” برای جمع‌آوری زباله‌ها کمک کردند

وی تصریح کرد: اگر برای جمع‌آوری زباله‌ها نیروهای آتش‌نشانی نیز به کمک ما آمدند، قطعا در شیفت کاری خود نبوده‌اند و قطعا اگر آتش‌نشانانی برای کمک آمده‌اند، داوطلبانه بوده است.

شهردار اهواز افزود: ما الزامی برای کمک آتش‌نشانی در زمینه جمع‌آوری زباله نداشته‌ایم؛ در این راستا ظرفیت‌های ماشین‌آلات بخش خصوصی، گروه‌های جهادی، بسیج و گروه‌های دیگر به کمک آمدند تا زباله‌ها جمع‌آوری شود.

امینی گفت: عمق فاجعه اینجا است که مافیای قدرت و سوءاستفاده از شرایط کارگران، صاحبان این ماشین‌آلات را تهدید کردند که اگر در این زمینه کمک کنند، چنان و چنین می‌کنند که این مساله موجب شد هر ماشینی اجاره می‌کردیم پس از یک بار حمل زباله، دیگر برنمی‌گشتند در نهایت مجبور شدیم از جای دیگر خودروی شرکتی تامین کنیم تا تعارضی با بحث پیمانکاران خاطی و افراد فرصت‌طلب نداشته باشند و زباله‌ها را جمع کنیم.

وی در خصوص فعالیت زباله‌گردها بیان کرد: در یک کلانشهر زباله باید در کمترین زمان ممکن در بیرون از منزل قرار بگیرد و سریع جمع‌آوری شود؛ استفاده از مخازن زباله منسوخ و اشتباه است زیرا ماندگاری زباله در مخازن موجب آلودگی می‌شود و از طرف دیگر نیز برخی افراد از نزدیکی مخزن زباله به محل زندگی یا فعالیت‌شان گله دارند. زباله‌گردها نیز بخشی از زباله را برمی‌دارند و مابقی را در محیط پراکنده می‌کنند.

شهردار اهواز افزود: در صورت انجام طرح تفکیک از مبداء و همکاری مردم در خروج زباله از منزل در زمان مقرر، با استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه جمع‌آوری زباله انجام خواهد شد.

پیمانکاران ناسالم از خدمات سایر شهرها نیز محروم خواهند شد

وی بیان کرد: قطعا پیمانکاران ناسالم در فهرست سیاه خواهند بود و از خدمات سایر شهرها نیز محروم خواهند شد زیرا قطعا به شهرهای دیگر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که عوامل این اتفاقات اهواز چه کسانی بوده‌اند.

امینی افزود: با استفاده از ماده ۴۶ قانون، قرارداد با یکی از پیمانکاران خاطی فسخ شد و تا انتهای سال، کارگران این پیمانکار از طریق انعقاد قرارداد با پیمانکار دیگر فعالیت خواهند کرد.

وی بیان کرد: در صورتی که پیمانکاری بر اثر جهالت بخواهد این مسیر خطا را ادامه دهد، شهرداری و همه دستگاه‌ها بسیج خواهند شد تا نظافت شهر انجام شود و امنیت جانی، زیست محیطی و سلامت مردم مورد تهدید قرار نگیرد.

آغاز کار ستاد استقبال از بهار

شهردار اهواز در خصوص اقدامات شهرداری برای پذیرش مسافران نوروزی، گفت: بخش مرکزی شهر در حاشیه کارون بیشتر مورد استقبال مسافران نورزوی است که قطعا این بخش با تمرکز بیشتری مراقبت خواهد شد تا عزت و آبروی شهر در نگاه مسافران حفظ شود و خاطره خوبی برای مسافران نوروزی رقم بخورد.

وی افزود: کار ستاد استقبال از بهار آغاز شده و طرح زیباسازی شهر از جمله انجام نورپردازی و ایجاد دیوارنگاره ترتیب داده شده است تا شهر متفاوتی از نظر زیبایی در نوروز داشته باشیم.

امینی بیان کرد: زیبنده اهواز نیست که بیش از ۲۰ هزار سرویس نخاله در محدوده شهر تخلیه شده باشد که در این خصوص نیاز به همکاری مردم داریم.

وی افزود: قطعا نیروی انتظامی نیز برای برخورد با افراد خاطی کمک خواهد کرد. برخی از این افراد پلاک خودروی خود را مخدوش می‌کنند تا شماره قابل رصد نباشد در حالی که قانون مجازات سختی در این زمینه پیش‌بینی کرده است. علاوه بر اطلاع‌رسانی در این خصوص، مردم نیز در صورت مشاهده این خودروها که نخاله خود را در شهر تخلیه می‌کنند، شماره پلاک خودرو را به سامانه ۱۳۷ اطلاع دهند.

در سایت صفیره با موضوعات امنیتی و سرقت‌های متعدد روبه‌رو هستیم

شهردار اهواز در خصوص آخرین وضعیت سایت دفن زباله صفیره، عنوان کرد: دفن در این سایت به صورت غیرمنطقی و غیرکارشناسی انجام می‌شد. از ماه‌های گذشته و قبل از ورود من به اهواز، اقدامات خوبی انجام شده بود تا آلودگی‌های زیست محیطی رخ ندهد اما متاسفانه در این سایت نیز با موضوعات امنیتی و سرقت‌های متعدد روبه‌رو هستیم.

وی گفت: در این سایت سلول‌ها و لوله‌کشی‌هایی برای استحصال و خروج گاز ناشی از زباله‌ها پیش‌بینی شده است. پیمانکار نیز دستگاه پردازش و سیستم جداکننده زباله را در سایت احداث کرده بود اما مورد بی‌مهری قرار گرفته بود. در حال حاضر پیمانکار در حال اورهال این سیستم است که پس از آن باید بهره‌برداری پیش‌بینی شود تا در این سایت جداسازی زباله انجام و از این طریق درآمدزایی داشته باشیم. فکر می‌کنم در یک سال آینده این کار جواب دهد.

امینی افزود: می‌توان شرایط برای بازیافت نخاله را در این سایت پیش‌بینی کرد که علاوه بر درآمدزایی، در کاهش مشکلات زیست محیطی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: قبل از نوروز طرحی ضربتی داریم و با کمک صنایع، بخش مهمی از نخاله‌های ساختمانی جمع‌آوری خواهد شد تا شهر از این حیث زیبا شود.

زنده‌گیری سگ‌ها در شهر بسیار سخت است

شهردار اهواز در خصوص جمع‌آوری سگ‌های بلاصاحب نیز بیان کرد: متاسفانه جمعیت سگ‌های بلاصاحب در اهواز زیاد شده است. در این راستا عقیم‌سازی این سگ‌ها پیش‌بینی شده بود که دستگاه آن مورد تعارض قرار گرفت و از سایت خارج شد. با افراد خاطی برخورد شده است و مجددا این دستگاه‌ها نصب خواهند شد.

وی افزود: بخشی نیز برای نگهداری این سگ‌ها پیش‌بینی شده بود؛ روزانه زنده‌گیری و انتقال سگ‌ها به این محل در حال انجام است و تاکنون حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ سگ جمع‌آوری شده است. سرعت زنده‌گیری و انتقال این سگ‌ها افزایش خواهد یافت و امیدواریم تا پایان سال نیز بخش مهمی از سگ‌ها به این محل منتقل شوند تا در شب عید کمتر شاهد وجود این سگ‌ها به ویژه به صورت گله‌ای در شهر باشیم.

امینی گفت: در همه شهرها تعداد محدودی سگ‌های بلاصاحب وجود دارد اما سگ‌ها به صورت گله‌ای در خیابان‌های اصلی این شهرها وجود ندارند.

وی با تاکید بر تامین سلامت مردم، عنوان کرد: شرایط زنده‌گیری سگ‌ها در شهر بسیار سخت است به گونه‌ای که گاهی عوامل شهرداری نیز مورد حمله این سگ‌ها واقع می‌شوند.

نسبت به سرمایه‌گذاری در اهواز بی‌اعتمادی ایجاد شده است

شهردار اهواز با اشاره به شرایط سرمایه‌گذاری در شهر اهواز گفت: متاسفانه در گذشته به دلایل مختلف، نسبت به سرمایه‌گذاری در اهواز بی‌اعتمادی ایجاد شده بود اما در تلاش هستیم فرصت‌های سرمایه‌گذاری را در دسترس سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

وی افزود: در حال شناسایی ظرفیت‌هایی در شهرداری هستیم تا شهرداری به عنوان مالک، زمین بدون معارض به سرمایه‌گذاران معرفی کند. در صورتی که زمینی معرفی و قراردادی منعقد شود و سپس معارضی پیدا شود نیز مجددا اعتبار ایجادشده برمی‌گردد.

امینی بیان کرد: شهرداری زمین‌های بلامعارض زیادی دارد که متاسفانه تصرفاتی در این زمین‌ها رخ داده است. در این شرایط، همه دستگاه‌های اجرایی و امنیتی پیگیر حفظ حقوق مردم و جلوگیری از تصرفات هستند. برخی افراد درصدد هستند با تصرفات غیرقانونی و با شمول زمان، اموالی از مردم را در مالکیت خود قرار دهند که قطعا با این افراد برخورد خواهد شد.

امنیت سرمایه سرمایه‌گذاران در اهواز را تضمین می‌کنم

وی افزود: در مورد ظرفیت‌های شناسایی‌شده، از سرمایه‌گذاران استانی و کشور و در صورت لزوم خارج از کشور دعوت خواهیم کرد. از اهوازدوستان و هواداران خوزستان می‌خواهم در این نقاط سرمایه‌گذاری کنند و امنیت سرمایه آن‌ها را تضمین می‌کنم.

شهردار اهواز گفت: فرآیند صدور پروانه ساختمان و عقد تفاهم‌نامه‌ها را تسهیل می‌کنم البته کار سخت است اما این موضوع یکی از بهترین کارها برای خروج اهواز از شرایط موجود است.

وی افزود: با ورود این ظرفیت به شهر، از خام‌فروشی زمین‌های شهرداری ممانعت می‌شود، سرمایه‌گذار نیز به انتفاع می‌رسد و محصول این انتفاع نیز به خدمت شهری تبدیل می‌شود.

شهرداری مخالف هر نوع ساخت و ساز در حاشیه کارون است

امینی گفت: یکی از بهترین عناصر جاذب برای سرمایه‌گذاری، عنصر طبیعی است و اهواز در دل خود رودخانه ارزشمند کارون را دارد که در کمتر شهری ممکن است چنین رودخانه‌ای وجود داشته باشد؛ البته گاهی حاشیه‌های این رودخانه به دلیل حوادث طبیعی مورد تخریب واقع شده است و بعضا نیز ساخت و سازهایی در حاشیه این رودخانه انجام شده که به صلاح نبوده است.

وی بیان کرد: اگر قرار است ساخت و سازی که در دل شهر وجود دارد، در دل و حاشیه کارون باشد، این عنصر طبیعی را مخدوش کرده‌ایم بنابراین شهرداری مخالف هر نوع ساخت و ساز در حاشیه کارون به ویژه در فضاهای مجاور این رودخانه است.

شهردار اهواز گفت: از دیگر دستگاه‌ها نیز خواهش کرده‌ایم کمک کنند تا سرمایه‌گذاران را جذب کنیم تا این رودخانه با زیبایی تمام، محل گردشگری شود.

وی در خصوص پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان دانشگاه نیز بیان کرد: مقصر تاخیر در این پروژه و پروژه چهارشیر، شهرداری اهواز است که از مردم عذرخواهی می‌کنم.

امینی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در گذشته شهرداری تعهداتی به پیمانکار داشته که به این تعهدات عمل نکرده است، البته پیمانکار در حال فعالیت است. امیدواریم تا تیر ماه سال آینده پروژه میدان دانشگاه و پروژه شهید کجباف و شهید بندر به بهره‌برداری برسند.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *