موفقیت مراکز علمی کاربردی با آمار جرم در جامعه رابطه مستقیم دارد

[ad_1]

ایسنا/کرمان رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان گفت: معیار موفق بودن مراکز علمی کاربردی کاهش آمار جرم و زندانیان است.

حسین جان غلامحسین کرمانی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مأموریت وزارت علوم درواقع تبدیل استعدادهای بالقوه افراد جامعه به استعداد بالفعل است اما تا سال 73 در وزارت علوم برای همه رشد استعدادها راهکاری وجود نداشت.

وی افزود: در سال 73 دولتمردان به این نتیجه رسیدند باید فاصله‌ای که بین استعدادهای جوانان و نیاز جامعه است پر شود، به همین دلیل دانشگاه جامعه علمی کاربردی تأسیس شد تا فاصله بین علم و صنعت را از میان بردارد و امکان رشد استعدادهای متنوعی که میان انسان‌ها وجود دارد اما در دانشگاه‌ها مسیر رشدی برای آن‌ها وجود ندارد را فراهم کند.

کرمانی ادامه داد: به‌ عنوان مثال قبل از اینکه مرکز علمی کاربردی ماهان تأسیس شود کسی که قصد خلبان شدن داشت در دانشگاه این امکان برایش فراهم نبود؛ باید به سربازی می‌رفت تا یا خلبان هواپیمای جنگی شود که برخی دوست نداشتند یا اینکه دوران سربازی را بگذراند و برگردد.

وی با اشاره به اینکه امروزه در جامعه ما هیچ شغلی وجود ندارد که احتیاج به تحصیلات دانشگاهی نداشته باشد گفت: بنابراین لازم بود تا دانشگاه مهارتی تأسیس شود؛ در مرکز علمی کاربردی ماهان به طور طبیعی رشته‌هایی وجود دارد که در دانشگاه‌های جامعه وجود نداشت.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان در خصوص رشته‌ها بیان کرد: این دانشگاه در رشته‌های مهندسی اویونیک هواپیما، مهندسی تعمیر و نگهداری، مهمانداری هواپیما، دیسپچری پرواز، خلبانی شخصی و خلبانی تجاری دانشجو می‌پذیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علمی کاربردی هنوز در جامعه جا نیفتاده است تصریح کرد: متأسفانه در جامعه مشکلی که وجود دارد این است که وجود این مراکز به‌خوبی اطلاع‌رسانی نمی‌شود درحالی‌که وجود این‌گونه دانشگاه‌ها برای رشد استعدادهای جوانان ضروری است و مراکز اطلاع‌رسانی موظف هستند جامعه را از ندانستن‌ها نجات دهند.

کرمانی با اشاره به اینکه این مرکز برای آموزش خلبانی به هر دانشجو هزینه زیادی پرداخت می‌کند گفت: دانشجویان در این مرکز تا سطح خلبانی بازرگانی را آموزش می‌بینند و آموزش سطح بالاتر را در شرکتی که جذب می‌شوند متناسب با هواپیماهای آن شرکت می‌بینند.

وی همچنین در رابطه با استانداردهای آموزشی این مرکز توضیح داد: در حال حاضر در ایران اگر تحریم نبودیم و هواپیمای بیشتری داشتیم خلبان کم داشتیم اما فعلاً که هواپیما کم است برخی از خلبان‌های آموزش‌دیده جذب خارج از کشور می‌شوند و چون استانداردهای آموزشی استاندارد اروپا را دارد مشکلی ندارند.

کرمانی ادامه داد: برخی می‌گویند چرا آموزش می‌دهید که خارج از کشور جذب شوند اما بنده معتقدم برای عزت و اعتبار ایران بهتر است خلبان به خارج از کشور بفرستیم تا کارگر.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان با اشاره به اینکه یک، دو سالی هست که خانم‌ها هم می‌توانند خلبان باشند گفت: دانشجویان این مرکز در دوره کاردانی و کارشناسی نزدیک به 150 ساعت پرواز عملی دارند.

موفقیت مراکز علمی کاربردی با آمار جرم در جامعه رابطه مستقیم دارد

ریشه ناهنجاری‌های جامعه عدم وجود زمینه برای رشد استعدادهاست

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ ما ترک تحصیل در مقطع دیپلم برای بسیاری از خانواده‌ها خوشایند نیست گفت: به همین دلیل افراد مجبور بودند از میان رشته‌های محدود دانشگاهی یکی را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند حتی اگر مورد علاقه‌شان نباشد.

کرمانی معیار موفق بودن مراکز علمی کاربردی را کاهش جرم و زندانیان در جامعه دانست و توضیح داد: انسان‌ها خلقت متفاوتی ندارند و تفاوت آن‌ها در استعدادهای آن‌ها است؛ اگر موقعیت رشد برای این استعداد فراهم نشود فرد پس از ورود به جامعه و پس‌زده شدن به ناهنجاری‌های اجتماعی روی می‌آورد.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه علمی کاربردی باید نیاز جامعه و استعدادهای موجود را شناسایی کند گفت: پس از شناسایی این دو باید راهی پیدا کند تا این استعدادها را در خدمت نیاز جامعه بگیرد، اینجا است که ناهنجاری‌ها کاهش می‌یابد.

کرمانی تصریح کرد: برخی می‌گویند این مرکز به جای سود، ضرر دارد اما ما وابسته به بنیاد خیریه مولی‌الموحدین هستیم و در اساسنامه این خیریه در بدو پیدایش نوشته شده که باید افراد را تربیت و موقعیت شغلی برای آن‌ها ایجاد کند به همین دلیل ما این هزینه کردن را پذیرفته‌ایم و انتظار داریم جوانان بیایند و از این موقعیت‌ها استفاده کنند.

مأموریت دانشگاه علمی کاربردی شناسایی و پرورش استعدادها است

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان با تأکید بر اینکه مأموریت دانشگاه علمی کاربردی شناسایی و پرورش استعدادها است گفت: رویدادی قرار است برگزار شود با نام رویداد شتاب؛ این رویداد در جامعه می‌چرخد و استعدادها و ایده‌هایی که توانایی حل مشکلی از جامعه را دارد اما جرئت بیان را ندارند شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: سپس فرصتی به آن‌ها می‌دهد تا در مراکز رشد ایده خود را به ام‌وی‌پی تبدیل کرده و ارائه کنند؛ پس‌ازاین مرحله ایده‌ها به‌وسیله سرمایه‌گذاران و بازار هدف ایده دعوت می‌شوند تا یا آن را شریک شوند یا به فروش برسانند؛ این‌گونه هم فرد مشغول به کار می‌شود و هم کارآفرینی ایجاد می‌شود.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان در رابطه با کلمه “شتاب” که نام این رویداد است توضیح داد: این شتاب به معنی عجله نیست بلکه مخفف جمله “شناسایی و توانمندسازی ایده‌های برگزیده یا برتر” است و بسیاری از مردم این را نمی‌دانند.

کرمانی عنوان کرد: افراد زیادی هستند که ایده دارند اما نمی‌دانند باید از کجا شروع کنند و به چه کسی بگویند؛ هدف این رویداد کمک به این افراد است.

وی با اشاره به ظرفیت بالای استان کرمان در حوزه گردشگری گفت: کرمان نسبت به تمام استان‌های کشور در بعد گردشگری پتانسیل بالایی دارد و ازنظر جغرافیایی وسیع‌ترین استان است؛ گرم‌ترین نقطه جهان (گندم بریان) با فاصله یک ساعت و نیم از نقطه سردی که در تابستان هم برف دارد (قله سیرچ) در این استان قرار دارد، همچنین جذابیتی در کجای کشور پیدا می‌شود.

کرمانی تصریح کرد: در بحث صنایع‌دستی نیز کرمان حرف زیادی برای گفتن دارد؛ همچنین در حوزه کشاورزی تأمین بسیاری از محصولات کشاورزی کشور بر عهده کرمان است  و معادن نیز به همین شکل.

وی اظهار کرد: علی‌رغم موقعیت استثنایی کرمان متأسفانه در این استان به اندازه دیگر شهرها در خیلی زمینه‌ها به‌خصوص بحث گردشگری کار نشده است درحالی‌که مهندس افضلی پور وقتی دانشگاهی در کرمان می‌ساخت بالاترین نمره در میان استان‌ها را به کرمان داده بود.

رئیس مرکز آموزش علمی کاربردی هواپیمایی ماهان خاطرنشان کرد: بنابراین از یکجایی این حرکت باید آغاز شود و امیدواریم این رویداد بتواند آغازگر این حرکت باشد.

شایان ذکر است علاقه‌مندان جهت شرکت در این رویداد گردشگری و هتلداری می‌توانند تا 27 بهمن‌ماه به سامانه ثبت ایده به نشانی https://uastartup.uast.ac.ir/fa/form/560/mahan مراجعه کرده و ایده خود را ثبت کنند.

موفقیت مراکز علمی کاربردی با آمار جرم در جامعه رابطه مستقیم دارد

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *