در آینده نزدیک اثرات سفر وزیر خارجه به چین را شاهد خواهیم بود

[ad_1]

در آینده نزدیک اثرات سفر وزیر خارجه به چین را شاهد خواهیم بود

محمد کشاورز زاده به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: طی این سفر قرارداد ۲۵ ساله دو کشور اجرایی شد و در آینده نزدیک اثرات آن را خواهیم دید. 

به گزارش ایسنا، محمد کشاورز زاده با اشاره به اینکه امسال پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین است، گفت: گرچه دو کشور از صده‌های دور با یکدیگر ارتباط داشته‌اند که جاده ابریشم به‌عنوان مهم‌ترین زمینه ارتباطی در این راستا احداث شده بود. 
 وی در گفت‌وگو با رادیو گفت‌وگو به رشد بالای اقتصادی چین اشاره و بیان کرد: چین به‌عنوان یکی از اعضای دائم سازمان ملل نقش گسترده‌ای را در معادلات جهانی دارد. این کشور طی سالیان گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته است که برای نمونه می‌توان به رشد اقتصادی هشت درصد این کشور در سال گذشته با وجود همه‌گیری کرونا اشاره کرد. 
سفیر ایران در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روابط تجاری چین با دنیا در حدود چهارهزار و ۶۰۰ میلیارد دلار بوده است، اظهار کرد: دو هزار میلیارد از این حجم تجارت، واردات بوده است. 
وی افزود: چین و ایران به‌عنوان دو کشور محوری و مهم در دنیا و منطقه همیشه علاقه داشتند که روابط خود را توسعه دهند، در سال‌های گذشته با اقداماتی که صورت گرفت، روابط دو کشور وارد مسیر خوبی شد اما متأسفانه بعد از برجام به روابط دو کشور لطمه وارد شد. 
کشاورز زاده افزود: پس از خروج آمریکا از برجام و در شرایطی که فشار حداکثری به ایران وارد می‌آمد، چین به کمک ایران آمد زیرا مقدار زیادی نفت از ایران خریداری کرده است. این در حالی بود که آمریکا همه کشورها را تهدید کرد از ایران نفت خریداری نکنند. 
وی با اشاره به سفر وزیر امور خارجه چین به ایران در فروردین‌ماه گذشته بیان کرد: در فروردین‌ماه گذشته برنامه جامع همکاری‌های دو کشور موسوم به برنامه ۲۵ ساله امضا شد. این برنامه یک نقطه راه برای توسعه روابط ایران با چین طی ۲۵ سال آینده خواهد بود.  
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با یادآوری تلاش آمریکایی‌ها برای وادار کردن ایران به غرب به‌عنوان تنها راه نجات گفت: با تحولاتی که در روابط با چین و روسیه صورت‌گرفته است، کشورهای غربی بخصوص آمریکا دیگر نمی‌توانند قلدرمآبانه با ایران برخورد کنند، هرچند ایران در طول ۴۲ سال گذشته ثابت کرده‌ایم مقابل آمریکا همواره ایستاده‌ایم. 
محمد کشاورز زاده پیشرفت‌های چین را محیرالعقول توصیف کرد و گفت: تمام کشورهای دنیا به‌واسطه این پیشرفت‌ها علاقه‌مند هستند روابط خود با چین را گسترش دهند. در حال حاضر فرصت‌های زیادی برای روابط ایران و چین در تمام زمینه‌ها وجود دارد؛ از حوزه فناوری تا انرژی چینی‌ها توانمندی بسیار زیادی دارند. 
وی افزود: علی‌رغم تحریم‌هایی که آمریکایی‌ها بر ایران اعمال کنند، چینی‌ها توانستند کمک‌های زیادی به ایران کنند. نمونه اخیر آن واکسن است؛ در طی چند ماه گذشته میلیون‌ها دز واکسن از چین وارد کردیم که اگر قرار بود این حجم واکسن را از کشورهای غربی وارد کنیم، قطعاً نمی‌توانستیم. اگر همین‌الان هم بخواهیم از غربی‌ها واکسن وارد کنیم قطعاً موافقت نمی‌کنند و اگر هم بخواهند موافقت کنند، بابت آن پول زیادی دریافت می‌کنند. 
سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین به سفر وزیر امور خارجه کشورمان به چین در هفته گذشته اشاره و عنوان کرد: طی این سفر قرارداد ۲۵ ساله دو کشور اجرایی شد و در آینده نزدیک اثرات آن را خواهیم دید. 

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *