مهم‌ترین رویدادهای تاریخی بیست‌ونهم دی

[ad_1]

آیت‌الله کاشانی در مقابل تظاهرات شدید مردم به طرفداری از مصدق اعلامیه‌ای انتشار داد و متذکر شد که در پیشرفت مقاصد دکتر مصدق جدیت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، مهم‌ترین رویدادهای بیست‌ونهم دی را در ادامه به نقل از پایگاه «موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران» می‌خوانید.

رویدادهای بیست‌ونهم دی

سال ۱۲۹۹

میرزا حسن مشیرالدوله امروز به دربار احضار شد. سلطان احمدشاه ضمن مذاکره با وی پیشنهاد کرد ریاست دولت را قبول کند ولی مشیرالدوله زیر بار نرفت.

سال ۱۳۰۰

در جلسه امروز مجلس شورای ملی روی اختیارات مصدق‌السلطنه، وزیر مالیه، بین او و بعضی از وکلاء مشاجره شدید درگرفت. مصدق‌السلطنه پس از ایراد نطق تندی بیهوش شد. قوام‌السلطنه، رئیس‌الوزراء، به حمایت از وزیر مالیه خود به مخالفین پاسخ داد و از کار کناره‌گیری نمود.

سال ۱۳۰۵

عده‌ای از نمایندگان مجلس دولت مستوفی را استیضاح کردند. دولت روز نهم بهمن را برای پاسخ به استیضاح تعیین کرد.

سال ۱۳۱۷

ابوالحسن پیرنیا (معاضدالسلطنه) به استانداری فارس منصوب شد.

جواد عامری به معاونت امور خارجه منصوب گردید.

سال ۱۳۲۴

دولت ایران درباره دخالت‌های شوروی در شئون ایران به شورای امنیت شکایت کرد.

سال ۱۳۲۵

دادگاه فوق‌العاده زمان جنگ در مهاباد قاضی محمد، صدر قاضی، سیف قاضی را محکوم به اعدام نمود.

عده‌ای از درجه‌داران ارتش که به دموکرات‌ها پیوسته بودند، پس از محاکمه اعدام شدند.

سال ۱۳۳۰

دکتر خلیل عالمی استاد دانشکده حقوق به وزارت کار تعیین شد.

سال ۱۳۳۱

آیت‌الله کاشانی در مقابل تظاهرات شدید مردم به طرفداری از مصدق اعلامیه‌ای انتشار داد و متذکر شد که در پیشرفت مقاصد دکتر مصدق جدیت خواهد کرد.

اعضاء فراکسیون نهضت ملی اعلامیه‌ای انتشار داده و متذکر شدند تا تصویب لایحه اختیارات دکتر مصدق در مجلس تحصن اختیار خواهند نمود.

تظاهرات و تعطیل و اعتصاب مردم در شهرستان‌ها به اوج رسید از خوزستان سه هزار کفن‌پوش عازم تهران شدند. در تبریز تظاهرات زیادی به طرفداری مصدق صورت گرفت.

در جلسه امروز مجلس شورای ملی دکتر بقائی دنباله نطق خود را در مخالفت با تمدید اختیارات ایراد کرد و به تفصیل دلائل مخالفت خود را گفت. بقائی از عضویت جبهه ملی در همین جلسه استعفا کرد. دکتر شایگان در همین جلسه در قبال دلائل مخالفت بقائی توضیحات مفصلی داد. سرانجام لایحه اختیارات دکتر مصدق با قید تبصره ذیل با ۵۹ رأی از ۶۷ نفر عده حاضر در مجلس به تصویب رسید. تبصره اضافه این بود که قوانین مصوبه هر سه ماه به سه ماه برای تصویب تقدیم مجلس شود.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *