چالش مشترک انتخاباتی! – ایسنا

[ad_1]

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک دارای چند چالش، ابهام و ایراد در بخش شمارش آرا به منظور انتخاب رییس هستند؛ چالش‌هایی که می‌تواند مشکلات اجرایی برای انتخابات ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، پس از ابلاغ اساسنامه فدارسیون‌های ورزشی و نیز اساسنامه کمیته ملی المپیک، ابهاماتی در خصوص مقوله شمارش آرا که در نهایت منجر به انتخاب رییس یک فدراسیون ورزشی یا رییس کمیته ملی المپیک می‌شود وجود دارد و علی‌رغم وجود این ابهامات در گذشته، اما کماکان شائبه‌های قبلی در اساسنامه‌های جدید برطرف نشده است و در صورت رخداد آن، ماهیت انتخابات زیر سوال می‌رود و در نهایت نیز کار به دیوان عدالت اداری و شکایت و بررسی مجدد کشیده می‌شود.

سوال اصلی اینجاست که به چه علت ابهامات موجود در رابطه با شمارش آرا در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و نیز اساسنامه کمیته ملی المپیک به صورت شفاف و صریح برطرف نشده و کماکان باید شاهد ورود یک نهاد بیرونی برای حل مسئله باشیم و متن اساسنامه‌ها به گونه‌ای نگاشته شده که می‌توان تفسیرهای مختلفی از آن داشت؟

مسئله‌ای که به تازگی گریبان فدراسیون تکواندو را نیز گرفته و به دلیل تفسیرهای مختلف به وجود آمده در رابطه با شمارش آرا، تعداد اعضای مجمع، حداکثر مطلق آرا و نیز تعداد آرای اعضای حاضر در مجمع، حکم انتخاب هادی ساعی به عنوان رییس جدید این فدراسیون از سوی وزیر ورزش و جوانان ابلاغ نشده است و تعدادی از اعضای مجمع فدراسیون تکواندو در نامه‌ای به وزیر ورزش، سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری ‌خواستار رسیدگی قانونی به نحوه برگزاری انتخابات این فدراسیون شده‌اند.

انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

هیات وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی – مصوب ۱۳۷۳ – اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیات دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ ماه طول کشید تا نهایت شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد.

در نهایت نیز ۲۰ تیر سال جاری بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ و پس از آن وزارت ورزش و جوانان، این اساسنامه را جهت اجرا به فدراسیون های ورزشی ابلاغ کرد.

پس از ابلاغ این اساسنامه، دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رییسه فدراسیون های ورزشی مدنظر قرار گرفت تا شاهد اجرای آن و برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی پس از تصویب در مجامع عمومی آن‌ها باشیم.

دستورالعمل برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی

چالش مشترک انتخاباتی!

حداکثر مطلق آرا به چه معنا است؟

یکی از چالش‌هایی که اخیرا در انتخابات فدارسیون تکواندو نیز خود را نشان داده به مفهوم حداکثر مطلق آرا به وجود آمده در دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رییسه فدراسیون های ورزشی باز می‌گردد و در شرایطی که در تعریف حداکثر مطلق آرا آمده است: نصف بعلاوه یک اما در رابطه با اینکه باید تعداد آرای اعضا حاضر در مجمع یا تعداد اعضای حاضر در مجمع ملاک عمل قرار گیرد چالش و ابهام به وجود آمده و نتیجه انتخابات فدراسیون تکواندو تحت تاثیر قرار گرفته است!  

چالش فرد بودن تعداد آرا!

یکی از مهم‌ترین مشکلات این دستورالعمل به مقوله شمارش آرا به عنوان یکی از چالش‌های اصلی باز می‌گردد که در گذشته نیز وجود داشته و کماکان برطرف نشده است؛ اینکه اگر تعداد آرای اعضای مجمع فرد باشد شمارش آرا چگونه باید مدنظر قرار گیرد و در چه صورت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد؟ به طور مثال اگر تعداد آرای اعضای مجمع ۵۷ نفر باشد، ‌اکثریت مطلق آرا که در دستورالعمل برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به معنای نصف بعلاوه یک آرا اعلام شده شده است باید عدد ۲۹ لحاظ شود یا ۳۰؟ چرا که نصف ۵۷ برابر ۲۸.۵ می‌شود که بعلاوه یک برابر با ۲۹.۵ خواهد بود و به صورت صریح و شفاف مشخص نیست که این عدد باید معادل ۲۹ رای شمارش شود یا ۳۰ رای!

انتخابات کمیته ملی المپیک

به گزارش ایسنا، همچنین ابتدای آبان ماه سال ۱۳۹۸ بود که اسحاق جهانگیری، معاون اول سابق رییس جمهوری، اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران که در جلسه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ هیات وزیران به تصویب رسیده بود را به پیوست برای اقدام معمول به شورای نگهبان ارسال کرد.

باید در نظر داشت که هیات وزیران در جلسه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره (۳) ماده واحده قانون انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵، اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرده بود.

در همین راستا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی سابق شورای نگهبان، در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۹۹، به معاون اول وقت رییس جمهوری اعلام کرد که اساسنامه کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ ۱۴ مهر ۱۳۹۸ هیأت وزیران، در جلسات متعدد شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت در رابطه با آن اعلام نظر شد.

چالش مشترک انتخاباتی!

اساسنامه کمیته ملی المپیک چه می‌گوید؟

اساسنامه کمیته ملی المپیک در رابطه با نحوه شمارش آرا و انتخاب رییس کمیته می‌گوید چنانچه در مرحله اول انتخابات، هر یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت مطلق آرای (نصف بعلاوه یک) اعضای حاضر در جلسه نشوند، در رای گیری مرحله دوم، فردی که اکثریت نسبی آراء را کسب کند، منتخب مجمع خواهد بود و در صورت کشیده شدن انتخابات برخی از کرسی‌ها به مرحله دوم، نامزدهای حائز اکثریت نسبی به تعداد دو برابر کرسی‌های باقی‌مانده به مرحله دوم انتخابات می‌روند.

در رابطه با کمیته ملی المپیک نیز هر چند هنوز دستورالعمل برگزاری انتخابات این کمیته منتشر نشده اما ایرادات مختلفی به تبصره ۵ اساسنامه کمیته ملی المپیک وارد است. ابتدا اینکه در صورت تساوی نامزدها در مرحله دوم، چه ساز و کاری برای انتخاب رییس در مرحله سوم تعریف شده است؟ آیا در تعریف کسب اکثریت مطلق آرای (نصف بعلاوه یک) اعضای حاضر در جلسه، ملاک عمل آرای اعضای حاضر در جلسه است یا تعداد اعضای حاضر در جلسه؟  

در عین حال چالش حداکثر مطلق آراء در صورت فرد بودن تعداد آرای اعضای حاضر در مجمع همان‌گونه که در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به عنوان یک ابهام وجود داشت در اساسنامه کمیته ملی المپیک هم کماکان پابرجاست و به صورت شفاف در این رابطه توضیحی داده نشده و مشخص نیست که باید عدد نهایی به سمت بالا یا پایین محاسبه شود.

چرا از ابتدا حداکثر نسبی ملاک عمل قرار نگرفته است؟

نکته مهم و تفاوت قابل اشاره در اساسنامه کمیته ملی المپیک با اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی استفاده از عبارت «حداکثر نسبی آراء» است؛ اساسنامه کمیته ملی المپیک در راستای تعیین رییس، دارای مزیت استفاده از حداکثر نسبی آراء در مرحله دوم است در حالی که چنین عباراتی نه در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی و نه در دستورالعمل شرایط اختصاصی نامزدهای دارای وثاقت و امانت، نحوه ثبت نام و رای گیری برای داوطلبان پست های هیات رییسه فدراسیون های ورزشی قید نشده است. با این وجود سوال اصلی اینجاست که به چه علت نباید در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی حداکثر نسبی آراء مدنظر قرار گیرد و چرا در اساسنامه کمیته ملی المپیک از همان ابتدای امر مفهوم حداکثر نسبی آراء ملاک عمل قرار نگرفته است.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *