علت افزایش تنش‌ها بین روسیه و آمریکا بر سر موضوع اوکراین

[ad_1]

یک کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به و تهدیدهای مطرح شده از سوی مسکو و واشنگتن علیه یکدیگر طی روزهای اخیر گفت: پیش از این نیز شاهد درگیری های لفظی و خط و نشان کشیدن مقامات دو کشور آمریکا و روسیه علیه یکدیگر بودیم ولی در دوره جدید این خط و نشان ها در حال واردشدن به فاز اجرایی و عملیاتی است.

امیرعلی ابوالفتح در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با تهدید آمریکا به روسیه مبنی بر این اینکه پرونده اوکراین را به خاطر دخالت های این کشور در امور کیف به شورای امنیت می بریم و همچنین هشدار مجدد لاوروف به ناتو و آمریکا مبنی بر اینکه صبر مسکو به خاطر دخالت های آن ها در شرق اروپا و موضوع اوکراین در حال لبریز شدن است، اظهار کرد: اگر به روابط روسیه و آمریکا در چند سال اخیر نگاه کنیم می بینیم که به موازات رفت و آمدها و گفت و گوهایی که بین رهبران و مقامات دو کشور صورت گرفته است، این روابط از سال ۲۰۱۰ رو به وخامت گذاشته و طی ۱۲ سال گذشته تنش ها و خصومت ها بین واشنگتن و مسکو شتاب گرفته است؛فارغ از اینکه چه کسی مسئولیت را در کاخ سفید بر عهده داشته است.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: حتی در زمان ریاست جمهوری ترامپ و با وجود اینکه این شائبه وجود داشت که ترامپ با کمک روسیه و پوتین در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شده و ابراز تمایل ترامپ برای گسترش روابط با روسیه ولی چون شاکله سیاسی آمریکا با نظرات رئیس جمهور وقت همراه نبود ،شاهد این موضوع بودیم که  آمریکا به بهانه های مختلف تحریم هایی را علیه روسیه وضع می کرد و دو طرف برای یکدیگر خط و نشان می کشیدند.

وی با اعتقاد بر اینکه وضعیت روابط  بین روسیه و آمریکا بعد از فروپاشی شوروی به این اندازه تنش آلود نبوده است، تصریح کرد : این تنش به حدی جدی شده که احتمال وقوع جنگ بین روسیه و اوکراین که مورد حمایت آمریکاست مطرح شده است. آمریکایی ها می گویند روسیه در تدارک حمله به اوکراین است، از آن طرف مسکو اتهامات و اظهارنظرها را مطرح می کند و از دخالت ناتو و آمریکا در شرق اروپا گلایه مند است. مسکو در مجموع نگران گسترش ناتو به شرق اروپاست چرا که روسیه  برخی از کشورهای این منطقه را که جزو اقمار شوروی نیز بوده اند حیات خلوت خود می داند و اینکه ناتو قصد دارد برخی از کشورهای این منطقه را به عضویت خود درآورد امری نگران کننده برای روسیه است.

ابوالفتح با بیان اینکه روسیه معتقد است غرب و ناتو در حال عبور از خط قرمزهای این کشور هستند، گفت: در همین چارچوب مسکو به هر شیوه ای متوسل می شود که این تحولات رخ ندهد و ناتو نتواند در شرق اروپا پیش از این فعالیت های خود را گسترش دهد.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: از سال ۱۹۹۱ یعنی فروپاشی شوروی تا سال ۲۰۰۸ – ۲۰۰۹ روسیه در موقعیت ضعف قرار داشت و تهدیداتش جنبه عملی پیدا نمی کرد ولی اکنون با روسیه قدرتمندی روبرو هستیم و این خطر وجود دارد که تهدیدات خود را به مرحله عمل درآورد، اتفاقی که در موضوع گرجستان و اوکراین شاهد بودیم. در مجموع باید گفت تنش بوجود آمده در حال حاضر بین این دو کشور بر سر افزایش قدرت در شرق اروپا است. ناتو و آمریکا می گویند برای یک بار هم که شده باید جلوی پوتین ایستاد و از آن طرف باید به این مسئله توجه داشت که اوضاع شرق اروپا به گونه ای نیست که غرب هر آنچه را بخواهد بتواند در این منطقه انجام دهد.

 وی افزود: در این مدت شاهد گفت‌وگوهایی بین پوتین و بایدن هم بوده ایم ولی این گفت وگو نتیجه ای در راستای کاهش تنش ها به همراه نداشته است و هر بار تنش ها افزایش یافته است .

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *