روسیه نمی‌خواهد اختلافات ارمنستان-آذربایجان پای ناتو را به منطقه باز کند

[ad_1]

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح دلایل تغییر رویکرد آذربایجان نسبت به ایران خاطر نشان کرد: روسیه اجازه دخالت کشورهای ثالث در مناطق آذربایجان و ارمنستان را نمی‌دهد و نمی‌خواهد که پای ناتو به منطقه باز شود از طرف دیگر با توجه به شرایط ترکیه، آذربایجان تلاش کرده تا رویکرد خود را نسبت به ایران تغییر دهد.

عماد آبشناس در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مواضع مقامات آذربایجانی پس از دیدار با مقامات کشورمان در حاشیه اجلاس اکو گفت: شرایط اقتصادی و سیاسی ترکیه به گونه‌ای است که تاثیر زیادی بر آذربایجان گذاشته است. جمهوری آذربایجان روی ترکیه حساب باز کرده بود که بخواهد در منطقه برای خودش اقداماتی را انجام دهد.

وی تصریح کرد: امروز شرایط اقتصادی ترکیه به گونه‌ای است که دچار مشکل شده و آذربایجان هم متوجه این مساله شده است برای همین راه دوستی را انتخاب کرده است.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین بیان کرد: ایران در همه موارد ثابت کرده که گذشت دارد و تا جایی که می‌توانسته اشتباهات دیگران را نادیده بگیرد، گذشت کرده است. در این موارد هم چنین رویکردی صدق می کند. مواضع اعلام شده از سوی رئیس جمهور آذربایجان نشان می‌دهد که آنها عقب‌نشینی کرده‌اند و ایران هم دلیلی نمی بیند که بخواهد موضوع را کش دهد.

آبشناس در ادامه درخصوص توافق سوچی نیز اظهار کرد: منطقه آذربایجان و ارمنستان حیات خلوت روسیه است و روسیه اجازه نمی‌دهد که کشورهای ثالث و به ویژه ناتو بخواهد به این موضوع ورود کنند. در نشست سوچی هم رئیس جمهور آذربایجان ونخست وزیر ارمنستان دعوت شدند و به آنها گوشزد شد تا مسائل را ادامه ندهند که پای ناتو به این منطه باز شود.

وی ادامه داد: تغییر رفتار آذربایجان نسبت به ایران ازهمین جا نشات می گیرد که رویای دیرینه توران زمین اردوغان را دنبال می کند اما نتیجه‌ای نداشته است.

انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *