به آینده مذاکرات خوش‌بینم/ با درک واقع‌گرایانه از سوی غرب می‌شود توافقی حاصل کرد

[ad_1]

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با ابراز امیدواری نسبت به آینده مذاکرات و دستیابی به توافق مفید بین ایران و ۱+۴ در وین در عین حال گفت که اگر این بار غربی‌ها تحریم‌ها را لغو نکنند و به توافق نرسند بعید است راه برگشتی برای گفت‌وگو وجود داشته باشد.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ در وین گفت: ما بعد از پیوستن به گفتگوهایی که منجر به برجام شد، یکسری تعهداتی را در قبال طرف‌های غربی پذیرفتیم و به این تعهدات هم عمل کردیم که آژانس هم آنها را تایید کرد. این تعهدات شامل محدودسازی در میزان اورانیوم، سطح غنی‌سازی،  نوع سانتریفیوژ و میزان دسترسی و نظارت آژانس بود. ما مجموعه این اقدامات را انجام دادیم ولی غرب به تعهداتش عمل نکرد.
وی افزود: تعهد غرب نیز مسئله لغو تحریم‌ها بود. آنها نه تنها به تعهداتشان عمل نکردند بلکه آمریکا با خروج از برجام تحریم های جدیدی را علیه ما اعمال کرد. بعد از این فرآیند ایران به دلیل قانون مصوب مجلس شروع به خروج از تعهدات برجامی خود کرد. افزایش میزان غنی‌سازی و ذخیره اورانیوم و نوع سانتریفیوژها و فعالیت‌ها و محدود کردن دسترسی آژانس به برخی نظارت‌های داوطلبانه از جمله آنها بود. 

این نماینده مجلس با بیان اینکه الان در گفتگوهای وین به صورت مشخص خواسته ایران لغو تحریم‌هاست، ادامه داد: مشخصا غرب باید تحریم هایی که در برجام تعهد کرده بود و همچنین تحریم هایی که بعد از برجام علیه ما اعمال کرده را لغو کند و بعد هم با مکانیزم هایی راستی آزمایی شود. در این صورت ما هم این آمادگی را داریم که به تعهدات برجامی خود برگردیم. حالا باید دید کمیته‌های فنی چه توافقی با هم انجام می‌دهند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد:‌ غربی‌ها تحریم‌ها را به چند بخش تقسیم می کنند؛ بخشی را می‌گویند حقوق بشری است، بخشی را می‌گویند مربوط به فعالیت‌های موشکی است و بخش دیگر را مرتبط با گروه‌های اسلام‌گرای منطقه می‌دانند و می‌گویند آن بخش تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای قرار است لغو شود. ما به عنوان کشوری که وارد گفتگو با غرب شده‌ایم اگر بنا باشد فعالیت های اتمی خود را محدود کنیم و از حقوق مسلم خود صرف نظر کنیم اما همچنان فشار علیه ملت وجود داشته باشد، این نه منطقی است نه معقول.
رحیمی جهان آبادی تاکید کرد:‌ برای ما فرقی ندارد که با چه عنوان تحریمی فشار به ملت می آید، ما می‌خواهیم فشار از مردم برداشته شود و مشکلات اقتصادی حل شود. اگر غرب این دسته بندی های تحریم‌ها را انجام بدهد و بخواهد بخشی از تحریم‌ها را به بهانه‌های مختلف از گردونه مذاکرات خارج کند و آنها را لغو نکند و به عنوان ابزار و شمشیر بالای سر ما نگه دارد، اگر وارد این فرایند شود که در کنار گفتگوها دست به تهدید نظامی و خرابکاری های اسرائیل و فشار از این دست بزند این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد و حاصل آن هم کاملاً مشخص است. ما از زمانی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند تا الان چه در میزان غنی‌سازی، اورانیوم ذخیره شده و چه نوع سانتریفیوژ جلوتر از زمان برجام هستیم. اگر این از نظر غربی‌ها تقصیر  تلقی شود مقصر آن آمریکایی‌ها هستند.

وی با بیان اینکه غرب نباید این اشتباه را تکرار کند، تاکید کرد:‌ اگر این بار آنها با ایران به توافق نرسند و تحریم‌ها را لغو نکنند و ایران را در مسیر قرار دهند که فعالیت های اتمی خود را ادامه دهد بعید است راه برگشتی برای گفت‌وگو وجود داشته باشد. در این شرایط ما از مرز گفت‌وگو عبور می‌کنیم و نیازی هم به گفت‌وگو نمی بینیم.
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس اضافه کرد: الان در وین به طور مشخص ایران آماده لغو تحریم ها و راستی‌آزمایی آن و اعلام آمادگی برای بازگشت به تمام تعهدات برجامی و نظارتی پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه است، اینکه طرف غربی چه درکی از وضع ما و خودش و شرایط منطقه دارد به خودش مربوط است. ما امیدواریم درک عاقلانه مبتنی بر منافع دوجانبه داشته باشد. بخشی که مربوط به ماست این است که نیت ایران توافق و حل مشکل و برداشتن تحریم‌ها و برگشتن به تعهدات برجامی و پذیرش نظارت‌های پروتکل الحاقی است.

رحیمی جهان آبادی یادآور شد: ما مصمم و جدی هستیم اما نمی‌توانیم برای غربی‌ها نیت‌خوانی کنیم. اگر آنها به تحلیل‌های رژیم صهیونیستی و تحلیل‌های بدبینانه تندروهای آمریکا و انگلیس توجه کنند نباید به سمت توافق با ما بیایند، اما اگر درک واقع گرایانه از مسئله داشته باشند و بخواهند به صلح و ثبات در خاورمیانه کمک کنند و تنش‌ها در خاورمیانه را پایان دهند و روابط دوستانه را با خاورمیانه و ایران که یکی از کشورهای شاخص در منطقه است داشته باشند می شود توافقی حاصل کرد. من شخصا نسبت به آینده مذاکرات خوشبین هستم و فکر می‌کنم توافق مفیدی بین ایران و غرب رخ می‌دهد.
انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *