دورهمی کرمانشاهیان برای احیای جنگل‌های بلوط‌

[ad_1]

ایسنا/کرمانشاه این روزها جنگل‌های بلوط در جدالی نابرابر برای بقا در حال تلاش هستند. حریق، سوداگران چوب، بهره‌برداری بی‌رویه جنگل‌نشینان و … هر کدام زخمی بر پیکر جنگل‌های بلوط بر جای می‌گذارد و هیچ مرحمی برای التیام این زخم‌ها وجود ندارد.

خشکسالی نیز در سالیان اخیر موجب وارد آمدن خسارت به جنگل‌ها و مراتع شده و این دست‌اندازی‌های بی‌رویه به عرصه‌های جنگلی و مرتعی شرایط را وخیم‌تر کرده است. برای به ثمر رسیدن یک درخت بلوط حداقل ۵۰ سال زمان نیاز است، اما برای قطع کردن آن کمتر از چند ساعت!

جنگل‌های زاگرس به عنوان رویشگاه اصلی درخت بلوط، این روزها نیازمند دستانی برای نجات هستند. درختان بلوط یکی از باارزش‌ترین سرمایه‌های طبیعی ایران هستند و اگر برای حفاظت از این جنگل‌ها چاره‌اندیشی نشود از این سرمایه ملی در سال‌های آینده چیزی باقی نخواهد ماند.

 امروز(10 آذر ) جنگل‌های زاگرس در منطقه چالابه کرمانشاه میهمانانی داشتند، میهمانانی که برای احیای جنگل های بلوط آمده بودند. میهمانی که آمده بودند تا در پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس شرکت کرده و از این طریق به کمک احیای جنگل های بلوط به عنوان سرمایه های خدادادی بیایند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی نوبخت،معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به عنوان مهمان ویژه این دورهمی با اشاره به سابقه دیرینه درختکاری در بین زاگرس نشینان، اظهار کرد: سابقه نهال کاری در این منطقه به بیش از سه هزار سال پیش برمی گردد.

 نوبخت با بیان اینکه منطقه زاگرس 14 هزار و 800 سال پیش علفزار بوده، گفت: از حدود چهار هزار سال پیش جنگل های زاگرس با غالبیت چند گونه از جمله بلوط بوجود آمده اند، اما متاسفانه هم اکنون این جنگل ها به سمت علفزار و ساوان می روند که باید هرطور شده جلوی این روند را بگیریم.

وی در ادامه با تشریح وضعیت جنگل های زاگرس، اظهار کرد: جنگل های زاگرس شش میلیون هکتار وسعت دارند که این توان را دارند که اکسیژن مورد نیاز 60 میلیون انسان را در سال تامین کند.

وی ادامه داد: جنگل های زاگرس توان ذخیره آب بالایی دارند، به نحوی که هر هکتار جنگل ظرفیت ذخیره هزار مترمکعب آب را دارند، لذا جنگل های زاگرس سالانه شش میلیارد مکعب آب به کشور هدیه می دهند.

وی در ادامه اشاره ای هم به در دست اجرا بودن سند جامع بوم سازگان زاگرس داشت و افزود: این سند تکمیل شده و درآینده ای نزدیک به اجرا در می آید، کما اینکه همین بذرکاری نیز از جمله برنامه های همین سند است.

انشالله کولانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه جنگل ها، مراتع و فضای سبز سرمایه وثروت ملی کشور هستند، گفت: حفاظت از این گنجینه های ارزشمند در توسعه وآبادانی کشور نقش مهمی دارد.

کولانی اضافه کرد: حفاظت از آب وخاک، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش منابع آب زیرزمینی، کاهش ریزگردها و سایر آلاینده‌ها و… از جمله مزیت‌های منابع طبیعی هستند.

در قالب پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس 9800 بذر به یاد 9800 شهید استان کرمانشاه در 9 شهرستان استان کرمانشاه کاشته شد که برنامه نمادین آن با حضور نمایندگان سازمان های مردم نهاد در منطقه چالابه کرمانشاه برگزار شد.

 انتهای پیام
 

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *