حمایت قاطعانه چین از خواسته‌های منطقی ایران درباره توافق هسته‌ای

[ad_1]

سفیر چین در تهران تاکید کرد: چین قاطعانه از دفاع ایران از حاکمیت ملی و عزت ملی، مخالفت با مداخله خارجی و خواسته های منطقی این کشور در مورد توافق جامع در مورد موضوع هسته‌ای ایران حمایت می کند.

به گزارش ایسنا، چانگ هوآ، سفیر چین در ایران در یادداشتی نوشت:
در سال ۲۰۱۳، شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین،  ابتکار ساخت مشترک کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم (ابتکار «یک کمربند و یک جاده») در قزاقستان و اندونزی را مطرح نمود.

به عنوان یک اکتشاف و عملکرد جدید به منظور گشودن چین به دنیای خارج در دوره جدید در هشت سال گذشته، ابتکار «یک کمربند و یک جاده» یک ابتکار عظیم در زمینه همکاری های بین المللی است که ریشه در خاک عمیق تاریخ دارد و مطابق با روند کلی زمان، به یک پلت فرم تمرینی مهم در ترویج ساخت جامعه ای با آینده مشترک برای بشریت در مسیر توسعه با کیفیت تبدیل گردیده است.

طرح «یک کمربند و یک جاده» مسیری را به سوی رفاه مشترک برای همه کشورها گشوده و به دستاوردهای ملموس و چشمگیری دست یافته است. به تازگی، رئیس جمهور شی جین پینگ در سومین سمینار ساخت و ساز «یک کمربند و یک جاده» در پکن شرکت کردند و سخنرانی مهمی ایراد نموده و تأکید کردند که مفهوم توسعه جدید باید به طور کامل، دقیق و جامع اجرا گردد و پیشرفت استاندارد بالا، پایدار و مردم محور را برای تحقق تحکیم شالوده ارتباطات همکاری های متقابل، گسترش فضای جدید همکاری های بین المللی، تقویت پیشگیری و کنترل ریسک هدف قرار داده و در جهت  دستیابی به سطح بالاتر همکاری، کارایی سرمایه گذاری برتر، کیفیت عرضه بالاتر و انعطاف پذیری توسعه تلاش گردد و بدین ترتیب توسعه با کیفیت بالای «یک کمربند و یک جاده» را برای دستیابی مستمر با اثربخشی جدید ترویج دهد.

در طول هشت سال گذشته، ارتباطات سیاستی عمیق تر گردیده است. چین بیش از ۲۰۰ سند همکاری را برای ساخت مشترک «یک کمربند و یک جاده» با ۱۴۰ کشور و ۳۲ سازمان بین المللی امضا کرده است. مفاهیم و پیشنهادهای همکاری مربوطه در مقاله های نتیجه ساز و کارهای مهم بین المللی مانند سازمان ملل متحد، G20، APEC و سازمان همکاری شانگهای گنجانده شده است.

در طول ۸ سال گذشته، ارتباط تسهیلات به طور مداوم ارتقا یافته است. قزاقستان به دریا دسترسی دارد، جمهوری مونته نگرو بزرگراه دارد و رویای لائوس مبنی بر تبدیل شدن از یک کشور محصور در خشکی به یک کشور اتحادیه خشکی به تدریج در حال تبدیل گردیدن به واقعیت است.

طی ۸ سال گذشته، تجارت بدون مانع رو به بهبود بوده است. بر اساس گزارش تحقیقاتی بانک جهانی، ساخت مشترک طرح «یک کمربند و یک جاده» حجم تجارت جهانی و درآمد جهانی را به ترتیب ۶.۲ و ۲.۹ درصد افزایش خواهد داد و به طور موثر رشد اقتصاد جهانی را ارتقا می دهد.

در طول ۸ سال گذشته، یکپارچگی مالی به گسترش خود ادامه داده است. حجم کل تجارت کالا بین چین و کشورهای در مسیر به ۱۰.۴ تریلیون دلار آمریکا رسیده است و سرمایه گذاری مستقیم غیر مالی در کشورهای  در مسیر از ۱۳۰ میلیارد دلار آمریکا فراتر رفته است.

در طول هشت سال گذشته، پیوندهای مردم به مردم به عمیق تر شدن ادامه داده است. در پاسخ به فوری ترین نیازهای مردم کشورهای «یک کمربند و یک جاده»، چین به معیشت مردم از جمله ارائه مراقبت های پزشکی و دارویی کمک نموده است.با تامل بر آینده همکاری آموزش و پرورش “برنامه آموزش سینولوژیست های جوان” ۳۶۰ متخصص سینولوژیست جوان از ۹۵ کشور را آموزش داده است. شرکتهای چینی برای کشورهایی که در مسیر کمربند و جاده قرار دارند بیش از ۲۰۰,۰۰۰ شغل ایجاد کرده اند. ۷.۶ میلیون نفر در کشورهای مربوطه از فقر شدید و ۳۲ میلیون نفر از فقر متوسط خارج گردیده اند.

از ابتدای سال جاری، چین طرح مشارکت توسعه سبز و ابتکار مشارکت واکسن را با بیش از ۳۰ کشور راه اندازی کرده است و بیش از ۱.۴ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ را به کشورهای سازنده «یک کمربند و یک جاده» ارائه کرده است. جاده ابریشم سبز و جاده ابریشم سالم به نقطه روشن جدیدی از همکاری های بین المللی  «یک کمربند و یک جاده» تبدیل گردیده اند.

ایران از روزگار قدیم یک قطب مهم حمل و نقل و مرکز توزیع تجارت در جاده ابریشم و کشوری مهم در امتداد طرح «یک کمربند و یک جاده» بوده است. در سال ۲۰۱۶ ، رئیس جمهور شی جین پینگ سفر موفقی به ایران داشتند. دو طرف توافق نمودند تا یک مشارکت استراتژیک جامع بین چین و ایران ایجاد نمایند.

دو کشور یادداشت تفاهمی برای پیشبرد مشترک ساخت «یک کمربند و یک جاده» امضا کردند. مقامات بلندپایه چین و ایران بارها در مورد ارتقای توسعه روابط چین و ایران در شرایط جدید تبادل نظر کرده اند و برای هدایت آینده روابط ایران و چین به اجماع گسترده دست یافته اند.

دو طرف در مورد مسائل مربوط به منافع و نگرانی‌های اصلی خود از یکدیگر حمایت می‌کنند و تبادل تجربیات در حکومت‌داری دولتی را تقویت می‌کنند.

چین قاطعانه از دفاع ایران از حاکمیت ملی و عزت ملی، مخالفت با مداخله خارجی و خواسته های منطقی ایران در مورد توافق جامع در مورد موضوع هسته ای ایران حمایت می کند. منابع و مزیت های همکاری چین و ایران به شدت مکمل یکدیگر هستند و چین سال ها جایگاه بزرگترین شریک تجاری ایران را حفظ  نموده است.

ریشه مبادلات فرهنگی بین چین و ایران را می توان در دو هزار سال پیش جستجو کرد. تبادلات جاری در زمینه های فرهنگی، علمی، هنری و سینمایی بین دو کشور دائما در حال عمیق تر شدن است. دو کشور اسناد همکاری در زمینه هایی مانند ترجمه متقابل آثار کلاسیک و حفاظت از میراث فرهنگی، انجمن های دوستی و رسانه ها را امضا کرده اند. همکاری بین دانشگاه ها و کالج ها  نیز تقویت شده است.

پس از شیوع همه‌گیری ویروس کرونا، دو کشور با یکدیگر همکاری نموده و به یکدیگر کمک کردند و مشترکاً اثر خوبی از همکاری در مبارزه با این همه‌گیری بر جای گذاشتند و دوستی بین دو ملت بیش از پیش عمیق‌تر گردید.

 در سال جاری دو کشور برای بهره برداری از ظرفیت های همکاری دو کشور در زمینه های مختلف و برنامه ریزی چشم انداز همکاری های بلندمدت، یک طرح همکاری جامع امضا کردند. این امر به بهبود مستمر و ارتقاء مشارکت راهبردی جامع چین و ایران کمک خواهد کرد و به نفع دو ملت خواهد بود.
ساخت مشترک «یک کمربند و یک جاده» مطابق با روند کلی تاریخ، مطابق با روند دوران ها و در راستای منافع مشترک مردم چین و سایر نقاط جهان است. این جاده ای برای صلح، رفاه، گشودگی، خرمی، نوآوری و تمدن است. چین مایل است با همه طرف ها از جمله ایران برای کمک به یکدیگر، غلبه بر مشکلات، ایجاد فرصت ها و به اشتراک گذاشتن رفاه همکاری کند تا این ابتکار شرقی به نفع مردم همه کشورها گردد.
انتهای پیام

[ad_2]
خبرهای مهم

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *